M&M: Hyvää Suomesta -merkki ja Valion voi kymmenen parhaan brändin joukossa
Luomumerkin arvostus romahti, koska Aurinkomerkkiä ei tunneta.
Hyvää Suomesta –merkintä edellyttää sekä raaka-aineelta että valmistukselta korkeaa kotimaisuutta. Kuva: Jaana KankaanpääRuuan kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki on maamme seitsemänneksi arvostetuin brändimerkki. Merkki ylsi kärkikymmenikköön jo kymmenettä vuotta peräjälkeen Markkinointi & Mainonta -lehden ja Taloustutkimuksen tutkimuksessa.
Kymmenen arvostetuinta brändiä olivat Fazerin Sininen, Fiskars, Fazer, Lego, Joutsenmerkki, Abloy, Hyvää Suomesta -merkki, Avainlippu Valio voi ja Iittala.
"Kisa huipulla on kova. Kiitos hienosta sijoituksesta kuuluu ensisijaisesti kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille", iloitsee toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi Ruokatiedosta. Ruuan vastuullisuus on ajankohtainen ja yhä useampien kuluttajien ostopäätöksiä ohjaava tekijä, Lampisjärvi sanoo.
Hyvää Suomesta -merkkiä kantavia tuotteita on 10 000 kotimaista alkuperää olevalla elintarvikkeella.
Myös muita alkuperä- ja tuotantotapamerkkejä arvostettiin tutkimuksessa: kymmenen kärjessä ovat myös Joutsenmerkki ja Avainlippu.
Sen sijaan luomutuotannosta kertova Aurinkomerkki eli luomumerkki on pudonnut 156 sijaa. Syynä lienee merkin muuttaminen Luomu-merkistä Aurinkomerkiksi ja maa- ja metsätalousministeriön heikko viestintä kuluttajille.
Bränditutkimukseen osallistui 958 brändiä ja vastaajina oli kaikkiaan 3 152 kuluttajaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
