Coop-tuotteita on jo 1200 – näin moni niistä on suomalaisia
S-ryhmällä omien merkkien osuus myynnistä on noin viidennes.
Omien merkkien osuus S-ryhmän myynnistä on noin viidennes, josta Coopin osuus on noin puolet. Kuva: Carolina HusuS-ryhmä ilmoitti vuoden 2023 marraskuussa tuovansa kauppoihinsa edullisen Coop-tuotesarjan Rainbow’n tilalle. Uudistusta on viety vauhdilla eteenpäin ja nyt Coop-tuotteita on jo yli 1200.
”Coop on noussut reilussa vuodessa valikoimissamme melko pienessä roolissa olleista tuotteista tunnetuimmaksi omaksi brändiksemme ja lähes puolet suomalaisista ostaa Coop-tuotteita viikoittain”, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen kertoo.
Paavilaisen mukaan Coop-tuotteet hankitaan yhdessä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa.
”Niin Rainbow-tuote kuin uusi Coop-tuote voi olla myös kotimaassa valmistettu ja Coop-tuotesarjassa kotimaisuusaste on samalla tasolla kuin aiemmin Rainbow’ssa. Tavarantoimittajamme voivat vapaasti tarjota tuotteitaan oma merkki -tuotteiksi ja esimerkiksi Coop-tuotteina ne voivat päästä myyntiin myös muihin Pohjoismaihin.”
”Näemme tämän hienona ruokaviennin edistämisen mahdollisuutena.”
Myytyjen Rainbow-tuotteiden volyymistä noin puolet oli valmistettu Suomessa. Paavilaisen mukaan Coop-tuotesarjan kotimaisuusaste tulee asettumaan samalle tasolle.
”Myyntivolyymiltaan suurimpia kotimaisia Coop-tuotteita ovat mehut sekä panimojuomat kuten suosittu Coop lager. Muissa maissa tuotetuista Coop-tuotteista volyymiltaan merkittävimpiä ovat Coop-merkillä myytävät tuontihedelmät kuten mandariini ja appelsiini.”
Tällä hetkellä S-ryhmällä on 17 suomalaista toimittajaa, jotka toimittavat Coop-tuotteita Suomen lisäksi Norjaan, Tanskaan ja Ruotsiin. Nämä 17 toimittajaa tuottavat yli 130 tuotetta näille neljälle markkinalle.
”Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi suositut Coop-proteiinipatukat, mehut, terveyssiteet, keksit ja vohvelit, snacksit, maustekastikkeet, majoneesit, margariinit, näkkileivät ja hapankorput. Toivomme, että saamme innostettua yhä enemmän kotimaisia tavarantoimittajia tarjoamaan tuotteitaan Coop-tuotteiksi. Näemme tämän hienona ruokaviennin edistämisen mahdollisuutena”, Paavilainen sanoo.
”Aiemmin mainittujen useampaan pohjoismaahan toimittavan tavarantoimittajan lisäksi moni kotimainen tavarantoimittaja tekee meille Coop-tuotteita Suomessa myytäväksi.”
Omien merkkien osuus S-ryhmän myynnistä on noin viidennes, josta Coopin ja jäljellä olevien Rainbow-tuotteiden osuus on noin puolet eli noin 10 prosenttia kokonaismyynnistä. Kaikkiaan S-ryhmän valikoimaan kuuluu 20 000 tuotetta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







