Talous

Valio nimettiin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi

Seuraavina ovat S-market, Elovena ja Prisma.
Sanne Katainen
Kuva on Valion pääkonttorilta Helsingin Pitäjänmäestä.

Valio nimettiin seitsemännen kerran peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi.

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuustutkimus. Suomessa se tehtiin nyt kahdeksatta kertaa.

Vuoden 2020 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 58 000 vastaajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Vastaajat ovat edustava otos kunkin maan väestöstä.

"Olemme iloisia ja vilpittömän kiitollisia siitä, että Valio on suomalaisten mielestä edelleen kaikkein vastuullisin brändi", Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme sanoo.

"Otamme tunnustuksen vastaan nöyrästi ja jatkamme töitä ympäristön, eläinten ja ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Uskomme, että suomalaisille, kestävällä tavalla tuotetuille maitotuotteille on paikkansa myös tulevaisuudessa."

Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén toteaa, että maidontuotannon ilmasto- ja ympäristövaikutuksista on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti.

"Valinta Suomen vastuullisimmaksi brändiksi kertoo siitä, että Valio on onnistunut kertomaan ihmisille konkreettisista teoista, joita se tekee maidontuotannon vastuullisuuden eteen", hän sanoo.

Valion tavoitteena on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Se tarkoittaa, että päästöjä vähennetään ja sidotaan ilmasta vähintään sama määrä kuin niitä syntyy maitotilalla, kuljetuksissa, tehtaalla ja pakkausten valmistamisessa sekä muualla maidon matkan varrella.

Tämän vuoden Sustainable Brand Indexin kymmenen kärkibrändiä ovat Valio, S-market, Elovena, Prisma, Kotimaista, VR, Myllyn Paras, K-supermarket, Fazer ja Fiskars.

Lue lisää