Talous

Kuljetinketjut kävivät kovalla käyttöasteella koronavuonna ja uutta meni tilalle – pohjalaisfirma kasvatti vientiään länsinaapuriin 35 prosentilla

Laatuun ja toimitusten varmuuteen keskittyvä Lapua-ketjut saavutti ennätysliikevaihdon kevään pienestä notkahduksesta huolimatta. Viennin kasvu edellytti sparraamista markkinoinnissa.
Lapua-ketjut oy
Lapua-ketjujen ja Ketjumaailman kasvanut varasto sekä laajentunut tuotevalikoima palvelevat asiakkaita entistäkin paremmin. Kuvassa varastomies Teemu Ylä-Autio, Ari Mäkinen, Topi Pienimäki ja tekninen myyjä Lassi Siuruainen.

Pohjoismaiden johtaviin kuljetinketjujen valmistajiin lukeutuva Lapua-ketjut Oy ylsi vuonna 2020 ensimmäistä kertaa yli kahdeksan miljoonan (8 068 000) euron liikevaihtoon. Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi kahdeksan prosenttia.

Koronan kielteiset vaikutukset ketjumarkkinoilla olivat ennakoitua pienempiä.

"Kevään pientä notkahdusta lukuun ottamatta markkinat toimivat aktiivisesti. Laitevalmistajat olivat hieman varovaisia, mutta loppukäyttäjien tarpeet pysyivät ennallaan. Esimerkiksi isoin asiakasryhmämme puuteollisuus toimii edelleen hyvällä tasolla", Lapua-ketjujen toimitusjohtaja Tuomas Luoma kertoo tiedotteessa.

Luoman mukaan elintärkeät raaka-aineiden toimitukset onnistuivat myös lähes häiriöittä sekä kotimaasta että muualta Euroopasta.

Lapua-ketjut on tavoitellut pitkäjännitteisesti kasvua ennen kaikkea viennistä. Tavoitteeseen on päästy lisäämällä myynnin ja markkinoinnin resursseja.

Tärkeimmät vientimaat ovat naapurimaat Ruotsi, Venäjä, Viro ja Norja. Ruotsin markkinoilla yrityksen liikevaihto kasvoi edellisvuodesta yli 35 prosenttia, mikä tarkoittaa jo noin 1,25 miljoonan euron myyntiä länsinaapuriin.

Lisäksi vientiä on vuosittain muihin Euroopan maihin ja kaukomaihin ympäri maailman. Suoran viennin osuus on kasvussa. Vuonna 2020 sen osuus oli jo noin 37 prosenttia liikevaihdosta.

Suora ja välillinen vientikauppa yhteen laskettuna lähes puolet Lapua-ketjujen tuotteista päätyy Suomen ulkopuolelle.

Myynti- ja markkinointipäällikkö Topi Pienimäki toteaa, että kotimaan asiakkuudet ovat silti edelleen yrityksen tärkein kivijalka.

"Laitostensa tuottavuuteen tähtäävät asiakkaat arvostavat tuotteidemme laatua ja käyttövarmuutta sekä niiden pitkän elinkaaren tuomia säästöjä. Toki laatu ja edullinen elinkaarikustannus ovat valtteja myös vientimaissa."

Suomalaisen laatutuotteen hankintahinta on useimmiten ulkomaisia kilpailijoitaan korkeampi.

"Osa Lapua-ketjujen palvelua ja tuotekehitystä on asiakkaalle tarjottava tekninen tuki. Näin saamme valittua aina kuljetinkohtaisesti oikeat tuotteet ja ratkaisut", Topi Pienimäki jatkaa.

Perinteisten, omalla tehtaalla valmistettavien kuljetinketjujen lisäksi pohjalaisyritys on kasvattanut myös välitysliiketoimintaa. Näin valmistaja pystyy tarjoamaan asiakkailleen mahdollisimman laajan valikoiman teollisuuden ketjutuotteita.

Lapua-ketjut ja sitä täydentävä Ketjumaailma muodostavat kokonaisvaltaisen ketjutalon, joita vastaavia ei Suomesta löydy. Heinäkuussa 2020 Ketjumaailman vetovastuun otti Ari Mäkinen.

Yrityksen toiminta käynnistyi vuonna 1947 sotakorvaustoimituksista. Vuonna 2002 ketjunvalmistus siirtyi yksityiseen omistukseen.

Lapualla toimiva yritys tehostanut jatkuvasti tuotannon läpimenoaikaa ja uudistanut konekantaansa. Pelkästään laite- ja käyttöjärjestelmien uudistuksiin kului vuosina 2019–2020 noin 700 000 euroa.

Merkittävä osa investoinneista kohdistui digitalisaation kehittämiseen.

Vaikka tulevaisuutta on maailmantilanteen vuoksi haasteellista ennustaa, Lapualla halutaan panostaa toiminnan kasvattamiseen ja sitä tukeviin investointeihin.

Lue myös:

Lieksan saha selvisi koronasta yhden vuorokauden keskeytyksellä – "Karanteenit ovat pääosin juuri päättymässä"

Lue lisää

Joka kolmas pk-yritys uskoo nyt parempaan

Yara lisää lannoitevientiä Uudestakaupungista

Suomen suurimmalta sähkönsiirtoyhtiöltä härski hinnankorotus

Savossa siistittiin sähkölinjojen puustoa