Vegetuotteiden myynnin kasvuun luottava Raisio punnersi liikevaihtonsa ylös vaikeasta kasvukaudesta huolimatta – investointeja kasvipohjaisiin tuotteisiin liki 70 miljoonalla eurolla
Investoinneista suurin on kokonaan uusi kasvipohjaisten tuotteiden tehdas Raisiossa.
Raision liiketulos oli kolmannella neljänneksellä 8,2 (9,8) miljoonaa euroa, mikä on 11,8 prosenttia (15,0) liikevaihdosta. Kuva: Jaana KankaanpääRaision liikevaihto kasvoi helteistä huolimatta. Liikevaihto nousi kolmannella vuosineljänneksellä 69,5 miljoonaan euroon. Kasvua oli viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 6,8 prosenttia.
Liiketulos tosin laski edellisvuodesta. Liiketulos oli nyt 8,2 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna vastaavana ajanjaksona oli 9,8 mljoonaa euroa.
Kokonaisuudessaan liikevaihto on noussut tammi-syyskuussa viime vuoden 179,7 miljoonasta eurosta 186,1 miljoonaan euroon. Kasvua on 3,6 prosenttia.
Erityisen vahvasti Raisio on panostanut kasvipohjaisten tuotteiden kehitykseen ja valmistukseen. Kolmen viime vuoden aikana Raisio on investoinut kasvipohjaisiin tuotteisiin lähes 70 miljoonaa euroa.
Investoinneista suurin on kokonaan uusi kasvipohjaisten tuotteiden tehdas Raisiossa.
Raision kannalta kulunut kesä oli säiltään kaikkea muuta kuin otollinen. Heinäkuun helteet käänsivät kalarehuihin keskittyvän Raisioaquan myynnin laskuun.
Kasvukausi jäi vaisuksi, mikä nosti viljan hintaa. Toisaalta esimerkiksi Benecolin kolesterolia alentavan ainesosan, kasvistanoliesterin, hinta kehittyi yleisestä kustannuskehityksestä poiketen Raisiolle myönteiseen suuntaan.
Huhtikuussa Raisio hankki omistukseensa härkistuotteistaan tunnetun Verso Foodin. "Olemme kehittäneet toimintaa ja kotiuttaneet synergioita, ja näin saaneet nopeassa ajassa kannattavuutta käännettyä oikeaan suuntaan. Verso Food on nyt täysin integroitu Raisioon ja sen liiketoiminta on valmiina tukemaan kasvua tulevan strategiakautemme aikana", yhtiön tiedotteessa todetaan.
Kolmannella vuosineljänneksellä markkinoille tuotiin yhteensä 13 uutta tuotetta Benecol- ja Elovena-brändien alla.
Vaikutus kvartaalin myyntiin ei ole Raision mukaan merkittävä, sillä ensimmäiset toimitukset kaupan ketjuille tapahtuivat jakson loppupuolella, ja voimakkaammat markkinointipanostukset ovat käynnistyneet vasta jakson päättymisen jälkeen.
"Erityisen tyytyväinen olen sekä Iso-Britannian, Irlannin että Puolan markkinoilla nähdystä jo koko vuoden jatkuneesta hyvästä kehityksestä. Kuukausi toisensa jälkeen kuluttajat ovat enenevässä määrin tarttuneet Benecol-tuotteisiin selkeän markkinointiviestimme ja jakeluratkaisujemme innoittamana", yhtiön tiedotteessa summataan.
"Meillä on hyvä syy odottaa vahvasti kehittyviä myynti-indeksejä kasvipohjaisten tuotteiden kasvavissa kategorioissa."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
