Talous

Muistatko nämä ajopelit hiekkalaatikolta? Suomalaisyhtiön muovikuormurit kilpailevat kansainvälisten lelujättien kanssa – katso video!

Talous 07.11.2018 Maarianhamina

Ahvenanmaalainen Plasto valmistaa leluja kestämään sukupolvelta toiselle. Suomalaisilla traktoreilla ja kuorma-autoilla ajetaan Australiaa myöten.


Kari Salonen
Punainen 1960-luvulla valmistettu nosturiauto  ei metallikoukkuineen läpäisisi nykyisen lelu­direktiivin seulaa. Moderni petroolinsininen  nosturiauto sen sijaan kestää kovaakin kohtelua.
Punainen 1960-luvulla valmistettu nosturiauto ei metallikoukkuineen läpäisisi nykyisen lelu­direktiivin seulaa. Moderni petroolinsininen nosturiauto sen sijaan kestää kovaakin kohtelua.
Kari Salonen
Monika Johnsson kokoaa kuorma-autoja, jotka kuuluvat Plaston suosikkileluhin.
Monika Johnsson kokoaa kuorma-autoja, jotka kuuluvat Plaston suosikkileluhin.

Nämä koneet eivät hyydy, vaikka peräkärryssä olisi ylikuorma hiekkaa tai kuski päättäisi paiskata traktorinsa pöpelikköön.

Koneet soveltuvat sekä yksityiskäyttöön että kovempaan kulutukseen ammattilaisten käsissä.

Lisävarusteina ei ole vilkkuvaloja tai ääniä, mutta vastaavasti koneiden käyttö on niin helppoa, ettei ajokorttia vaadita.

Erillistä hallia ei tarvita, koska koneita voi säilyttää huoletta ulkona läpi vuoden.

Näin voi kuvailla suomalaisen Plaston traktoreita, kuorma-autoja ja muita työkoneita, joita yhtiö valmistaa Maarianhaminassa. Yhtiö perustettiin vuonna 1954 ja on siitä saakka sijainnut Ahvenanmaalla.

Kestävyyteen ja turvallisuuteen on satsattu alusta asti, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Anne Larpes. ”Ajatus on tehdä leluja, jotka kestävät lapselta lapselle.”

Plastolle ei ole olemassa tyttöjen ja poikien värejä tai leluja.

”Lelut tehdään lapsille eikä ole olemassa värejä, joita emme käyttäisi”, Larpes sanoo.

Esimerkiksi viime vuoden myydyin lelu oli pinkki traktori. Keinuissa ja astioissa on mustaa ja valkoista, sellaista ”skandinaavista värimaailmaa”. Keinuja halutaan ripustaa myös sisälle ja musta sekä valkoinen soveltuvat tällaiseen hyvin.

Lapset ympäri maailmaa ovat samanlaisia, tämänkin Plasto tietää.

Yhtiö vie leluja Pohjoismaiden ja Euroopan lisäksi muun muassa Chileen, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin, mutta ulkomaille ei valmisteta mitään erikseen.

Plaston käyttämä muovi on polyeteeniä ja polypropeenia. Ne eivät sisällä pehmittimiä ja ovat elintarvikepakkauskelpoisia. Leluihin voisi siis oikeasti pakata ruokaa.

Lelujen osat painetaan paikoilleen, joten liimaa tai ruuveja ei tarvita. Tämä on erityisen tärkeää siksi, että kaikkien Plaston lelujen on sovelluttava alle 3-vuotiaille lapsille.

Lelujenkaan maailmassa ei voi unohtaa ympäristön saastumista ja ilmastonmuutosta. Larpes kertookin Plaston etsivän koko ajan vaihtoehtoja öljypohjaiselle muoville.

Viime vuoden huhtikuussa yhtiö toi markkinoille sokeriruokomuovista valmistettuja leluja, jotka eivät kestävyydeltään eroa Plaston muista leluista.

Muoviraaka-aine valmistetaan Brasiliassa.

Uusiutuvasta materiaalistaan huolimatta lelut eivät maadu mutta ne voi kierrättää muovinkierrätyksen mukana.

Larpes kertoo Plaston olleen ensimmäinen valmistaja, joka kansainvälisillä Nürnbergin lelumessuilla Saksassa esitteli sokeririruokomuovisia lelujaan.

Aika hienoa pieneltä suomalaisyhtiöltä, jonka kilpailijoita ovat sellaiset jätit kuin Lego ja Brio.

 

Monet aikuiset haluaisivat hankkia lapsilleen tai lapsenlapsilleen samanlaisen lelun kuin itsellä oli.

Plasto saakin säännöllisesti ihmisiltä toiveita palauttaa joku menneiden vuosien hittituote takaisin valmistukseen. Kestosuosikkeihin kuuluu 1970-luvulla valmistettu kurkkumopo.

Nykyisten määräysten mukaan sitä, kuten montaa muutakaan vanhaa mallia, ei enää voisi ottaa tuotantoon, Larpes selittää.

”Työturvallisuus on parantunut”, hän hymyilee pidellen käsissään vanhaa 1960-luvulla valmistettua nosturiautoa. Se ei metallikoukkuineen läpäisisi nykyisen leludirektiivin seulaa.

Jos Larpes saisi itse valita, niin tuotantoon palautettaisiin valkoinen potkuhevonen, jossa oli mustia pilkkuja. ”Serkulla oli sellainen, mutta minä en saanut.”

Lelutoiveita tulee myös päiväkodin työntekijöiltä, jotka ymmärrettävistä syistä haluavat hiljaisempia leluja.

Yksi toive toteutuu, kun Plasto uudistaa ison kuorma-autonsa. Uuden valmistustavan ansiosta auton renkaat pyörivät huomattavasti vanhoja hiljaisemmin.

  • Plasto Oy
  • Ruotsalainen Olof Geelnard perusti Plasto Oy:n vuonna 1954 Maarianhaminaan Ahvenanmaalle.
  • Kaikki Plaston lelut valmistetaan edelleen Maarianhaminassa ja niissä on Suomalaisen työn liiton myöntämä Avainlippu-tunnus.
  • Valmistaa noin 200:aa erilaista lelua, joista ajoneuvoja on eniten. Valikoimissa on myös muun muassa hiekka- ja lumileluja, työkoneita ja astiastoja.
  • Vuodessa tehdään noin 1 300 000 tuotetta.
  • Vuonna 2017 liikevaihto oli noin 3,7 miljoonaa euroa.
  • Työntekijöitä noin 30.
  • Vientiä muun muassa Ruotsiin, Norjaan, Britanniaan, Saksaan, Hollantiin, Yhdys­valtoihin, Chileen, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin.
  • Ahvenanmaalaisten sijoittajien omistama vuodesta 2004, jolloin Brio luopui Plastosta.
  • Ruotsissa ja Norjassa tytäryhtiöt, hoitavat myyntiä.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT