Gm-vapaasta ruuasta tullut harvinaista Yhdysvalloissa
Ilman geenimuuntelua tuotettu ruoka tarjoaa uusia mahdollisuuksia suomalaiselle
elintarvikeviennille.
Näin arvioivat yrittäjät Helena Lumme ja Mika Manninen Real Food Partners -yhtiöstä.
Lumme ja Manninen tuntevat läpikotaisin USA:n elintarvikemarkkinat. He ovat asuneet maassa 18 vuotta ja vieneet sinne suomalaista ruokaa ja ruoka-innovaatioita.
”Koska maailma monsantoituu kovaa vauhtia, gm-vapaasta ruuasta on tullut harvinaista herkkua”, Helena Lumme kertoo. Kaikesta USA:ssa myytävästä ruuasta jo 80 prosenttia sisältää geenimuunneltuja ainesosia.
Maksukykyinen kuluttaja etsii kaupan hyllystä gm-vapaata ruokaa, koska geenimuunnellun ruuan epäillään sisältävän liikaa torjunta-ainejäämiä.
”Gm-peltoihin ruiskutetaan myrkkyjä enemmän kuin koskaan ennen”, Lumme arvioi. ”Koska kasvimyrkky on yhdistetty siemenen dna:han, kasvi pystyy vastaanottamaan miten paljon torjunta-aineita tahansa.”
Suomen kannattaa yrittäjien mielestä pysytellä erossa geenimuuntelusta.
”Jos Suomi hyväksyy gm-viljelyn, suomalaisen ruuan erikoisominaisuus, puhtaus, katoaa.”
Tietoa geenimuuntelusta ei ole Yhdysvalloissa pakko merkitä pakkaukseen, mutta laki voi muuttua pian. Parikymmentä osavaltiota on tehnyt aloitteen gm-pakkausmerkintöjen pakollisuudesta.
”On vain ajan kysymys, milloin merkintäpakko saa lainvoiman. Yli 90 prosenttia kuluttajista sanoo kannattavansa merkintöjä.”
Kun merkintöjä ei ole, moni kuluttaja etsii pakkauksesta sanaa luomu. Luomun tiedetään tarkoittavan myös gm-vapaata tuotetta.
Luomun ongelmana on tuonti Kiinasta, sillä Yhdysvaltain oma tuotanto ei kata kysyntää. Kiinan luomu epäilyttää puhdasta ruokaa etsivää kuluttajaa, koska Kiinan viljelymaista merkittävä osa on pahasti saastuneita.
Alkuperämaa on USA:ssakin merkittävä elintarvikepakkaukseen.
Moni amerikkalainen kuluttaja valitsee Lummen mukaan mieluummin eurooppalaisen kuin kotimaisen tuotteen.
”He tietävät, että USA:n ylikansalliset ruokajätit eivät ajattele terveellisyyttä, vaan ruoka on enimmäkseen kemiaa, kuten väriaineita, esansseja ja maissitärkkelystä.”
Gm-vapaiden elintarvikkeiden myynti kasvaa tällä hetkellä USA:ssa noin 30 prosenttia vuodessa. ”Kauppiaiden mukaan leimalla varustetut tuotteet tuotteet liikkuvat hyllystä kolme kertaa muita tuotteita nopeammin.”
Suomalaiset ruuat ja juomat ovat korkealaatuisia ja aidon makuisia, Lumme kehuu. Lisäaineita käytetään niukasti ja saastelaskeumat ovat Euroopan alhaisimpia.
”Puhdas suomalainen ruoka on juuri se haluttu merkkituote, jota vaativa globaali kuluttaja tällä hetkellä hakee ja josta hän on valmis maksamaan.”
TARJA HALLA
Gm-vapaiden elintarvikkeiden myynti kasvaa tällä hetkellä
USA:ssa noin 30 prosenttia vuodessa.
Puhdas suomalainen ruoka on
juuri se haluttu merkkituote, jota vaativa globaali kuluttaja tällä hetkellä
hakee ja josta hän on valmis maksamaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
