Ruisviskiä lähipellolta maailman metropoleihin
Kalle Valkonen ja Miko Heinilä lukeutuvat Kyrö Distillery Companyn perustajajäseniin. Juha Harju Kuva: Viestilehtien arkistoISOKYRÖ (MT)
Isossakyrössä toimiva viskitislaamo Kyrö Distillery Company aloitti viime syksynä.
”Järjestimme täällä meijerissä iltamat, jossa paikallisille ja muille vieraille kerrottiin suunnitelmistamme. Tuotantotilat avattiin silloin, mutta pannuista vain ääriviivat olivat piirrettyinä seinään”, Kalle Valkonen kertoo.
Nyt suuret viskisäiliöt seisovat rivissä seinustalla, ja kotimaisen täysmallas-ruisviskin tuotanto on polkaistu käyntiin.
Tänä vuonna Kyrönmaan osuusmeijerillä valmistetaan 20 tonnia viskitislettä. Valmiiksi viskiksi tisle jalostuu EU:n virallisten määritelmien mukaan kolmivuotiaana, vuonna 2017.
Valkosen yrityskumppaneina Kyrö Distillery Companyssa toimivat Jouni Ritola, Miika Lipiäinen, Mikko Koskinen sekä Miko Heinilä, joka on joukosta ainut syntyjään isokyröläinen.
Toistaiseksi vain Valkonen on täysipäiväinen työntekijä, mutta myös Lipiäinen on pian hyppäämässä kokopäiväiseksi.
Viskiyrittäjien omintakeinen bisnesidea on lähtöisin saunan lauteilta, Heinilä paljastaa.
”Olimme kaveriporukalla saunomassa ja rupesimme miettimään, miksei ruisviskiä valmisteta lainkaan Suomessa. Sehän on konseptina perisuomalainen ja tuotteena hyvää tavaraa”, Heinilä kertoo.
”Alettiin miettiä, toimisiko homma, jos rukiin hinta olisi sopiva. Ja sehän oli. Lähdimme viemään asiaa tosissaan eteenpäin.”
Eri puolilta Suomea kotoisin olevat miehet päättivät ryhtyä tuumasta toimeen. Alkupääomaksi käytettiin perustajien omat säästöt, minkä lisäksi pankista otettiin lainaa. Julkista rahoitusta on saatu elykeskuksesta investointeihin ja Tekesiltä kansainvälistymisen tueksi.
”Tällaisen bisneksen käynnistäminen vaatii huomattavan rahasumman”, Heinilä raottaa.
Isonkyrön viskitislaamon myyntiartikkelit ovat gini sekä ruisviski. Paikallisuus korostuu yritysfilosofiassa ja näkyy käytännön teoissa.
”Nyt kaikki käyttämämme ainekset tulevat kotimaasta, mutta tulevaisuudessa tavoitteena on saada kaikki mahdollinen entistä lähempää, 30 kilometrin säteeltä”, Heinilä kertoo.
Kyrönmaan pelloilta viski löytää tulevaisuudessa tiensä maailman metropoleihin, kuten Shanghaihin, Tokioon, Berliiniin ja Lontooseen.
”Meillä ei ole pienenä tislaamona mahdollisuutta kilpailla suurten viskimerkkien kanssa. Ne ovat tehneet brändityötä vuosikymmenet.”
”Iskemme uniikilla tuotteellamme tarkasti valittuihin kohderyhmiin, aluksi etupäässä viskiharrastajiin”, Valkonen tähdentää.
Kyrönmaan osuusmeijerin yhteyteen avataan kesällä terassi, jossa tislaamon tuotteita pääsee maistelemaan.
Lisäksi Helsinkiin avattiin hiljattain Kyrönmaan matkailun edistämiskeskus -niminen viskiravintola.
”Kaupunkilaisten kiinnostus sekä viskiämme että paikallisuuteen nojaavaa yritystoimintaamme kohtaan on ollut hurjan suurta. Suuri osa asiakkaistamme on naisia”, Valkonen avaa.
Makuprofiililtaan ruisviski on esimerkiksi savuisia skottiviskejä makeampaa, ja soveltuu siten drinkkeihin.
JUKKA KOIVULA
Tavoitteena on saada
tulevaisuudessa
kaikki mahdollinen entistä lähempää, 30 kilometrin
säteeltä.«
miko heinilä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
