Tähtituote-tittelistäkilpailee viisi ehdokasta
Ruoka-alan ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati nosti Tähtituote 2013 -kilpailun finaaliin viisi ruokainnovaatiota: Luumäellä toimivan Saparokujan Ilmo ilmakuivatun porsaanniskan, kaarinalaisen Biofermen Oatrim -painonhallintajuoman, hämeenlinnalaisen Patakukkosen Patakukkonen muikun, turkulaisen Robertsin mustikka-vadelma marjajuoman sekä valkealalaisen J. Martinin vähähiilihydraattisen Skarppi Näkkärin.
Kahdeksanjäseninen raati painotti finalistien valinnassa erityisesti kilpailutuotteiden innovatiivisuutta, kaupallisia menestysnäkymiä sekä aistittavaa laatua.
”Raadin mielestä näissä tuotteissa on todellista uutta lisäarvoa”, hehkutti raadin puheenjohtaja Juha Beurling finalistien julkistamistilaisuudessa keskiviikkona.
”Tuotekehityksessä on selvästi kuunneltu kuluttajia ja tuotteissa korostuu innovatiivisuus, terveyttä edistävät vaikutukset sekä erottuva pakkaussuunnittelu. Kärkiviisikko hurmasi perinteisillä raaka-aineilla ja moderniudellaan”, Beurling kehuu.
Finalistien julkistuksen yhteydessä avautui nettiäänestys, jossa yleisö pääsee ottamaan kantaa, mikä tuote finalisteista on heidän mielestään kaikkein maistuvin ja innovatiivisin.
Yleisö voi äänestää suosikkiaan 14.4. asti. Elintarviketeollisuuden internetsivuilla osoitteessa www.etl.fi/tahtituote. Tähtituote 2013 ratkeaa puoliksi raadin arvioinnin ja puoliksi yleisöäänestyksen perusteella. Voittaja julkistetaan 7. toukokuuta.
Suomalaisten ruokakäyttäytyminen muuttuu koko ajan laajempia trendejä seuraillen.
Asiakkuusjohtaja Tarja Pentilä TSN Gallup Oy:stä sanoo, että ruokaskandaalit olivat selvästi aiemmin rajoittuneempia, kun niitä verrataan nyt Ruotsiin ja Suomeen asti ulottuneeseen hevosenlihaskandaaliin.
”Varmaan skandaalit tulevat vaikuttamaan kuluttajien mielipiteisiin ja näkyvät nyt työn alla olevan, toukokuussa julkistettavan ruokakäyttäytymistä selvittävän tutkimuksen tuloksissa. Ruuan turvallisuus on ollut nousussa, ja varmasti siihen tulee tänä vuonna jonkinlainen piikki”, Pentilä ennakoi.
”Tämä aktivoi kuluttajat entistä tarkemmin selvittämään tuotteiden alkuperää”, Pentilä sanoo ja uskoo, että skandaaleilla on kotimaisille tuotteille ja tuottajille edullisia vaikutuksia.
Keskiviikkona esitellyt Tähtituote-ehdokkaat vastaavat Pentilän mukaan ”aika hyvin sitä, mihin suuntaan trendit ovat muuttaneet kuluttajien ruokavalintoja”.
Pentilä kehottaa elintarviketeollisuutta muistamaan uutuuksia miettiessään kuluttajina erityisesti yli 50-vuotiaat naiset. ”He vievät uutuuksien viestiä eteenpäin ja ovat ruuassa innokkaimpia kokeilijoita.”
Viime vuosina varsinkin lähellä tuotetun ruuan arvostus on kasvanut voimakkaasti. Viime vuonna ruokakäyttäytymistutkimuksessa 38 prosenttia kertoi, että he haluavat ehdottomasti käyttää enemmän lähellä tuotettua. 33 prosenttia vastaajista oli ostanut lähiruokaa ja viidennes oli kiinnostunut kokeilemaan. Vain neljä prosenttia ei ollut kuullut asiasta.
Kuluttajat ja teollisuus mieltävät Pentilän mukaan lähiruuan eri tavalla.
”Kuluttajat rajaavat lähellä tuotetuksi 50–100 kilometrin säteellä tuotetun tai oman maakunnan tuotteet. Myös selvästi jollekin paikkakunnalle identifioituvaa ruokaa pidetään lähiruokana. Teollisuus ajattelee tässä laajempaa aluetta”, Pentilä vertaa.
MAIKKI KULMALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
