Kaupan kireä kilpailu ja kylmä kesä söivät Atrian tulosta
Kaupan kireä kilpailutilanne, ruplan kurssin heikentyminen ja grillituotteiden huono kysyntä rasittivat Atrian alkuvuoden tulosta.
Konsernin tammi–syyskuun liikevaihto laski viime vuoden vastaavan jakson 1 063 miljoonasta eurosta 989 miljoonaan.
24,2 miljoonan euron liikevoittoon sisältyy 1,9 miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä. Tammi–syyskuun vertailukelpoinen liikevoitto oli 22,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 22,6 miljoonaa.
Toimitusjohtaja Juha Gröhn kuvaa kaupan kilpailutilannetta Suomessa tällä hetkellä jopa poikkeuksellisen rajuksi. Siihen yhdistyvät kuluttajakysynnän heikkeneminen sekä kylmän kesän grillimarkkinoilla aiheuttama pettymys.
Lihan ylitarjonta kansainvälisillä markkinoilla on edelleen kova. Atria on tänä vuonna joutunut viemään paljon tuotteitaan, ja sekin syö tulosta.
”Vientitoiminta ei ole taloudellisesti kiehtovaa mutta välttämätöntä”, Gröhn totesi yhtiön tiedotustilaisuudessa torstaina.
Atria Skandinavian tuloskunto on ollut hyvä koko vuoden, Gröhn kertoi. Vuoden kolmatta neljännestä hän kuvaa erinomaiseksi.
Ruotsissa kuluttajilla on Suomea reilummin rahaa käytössään. Esimerkiksi ruokamakkaroiden ja leivänpäällisten myynti kasvoi tammi–syyskuussa prosentin verran. Suomessa kasvua ei ole nähty aikoihin.
Rakenteeltaan markkinat poikkeavat Suomesta melkoisesti. Ruotsissa kaupan omien merkkien osuus leivänpäällisten myynnistä on jo 40 prosenttia, ja merkkituotteiden asema heikkenee edelleen.
Tanskassa leivänpäällisten myynti laski puolisen prosenttia, mutta Atrian omat tuotemerkit vahvistivat asemaansa.
Venäjällä liikevaihto pysyi ruplissa suunnilleen ennallaan, mutta ruplan arvon heikkeneminen laski liikevaihtoa.
Vuoden kolmannen neljänneksen liikevoitto saatiin kuitenkin kipuamaan plussalle. Keinoina olivat tuotteiden hinnankorotukset, kannattamattomien tuotteiden karsinta, Sibylla-liiketoiminnan onnistunut kesäsesonki sekä yleisen kustannustehokkuuden parantaminen.
Venäjällä Atrian kustannusrakenne alkaa olla niin tappiinsa viritetty, että jos kulutus vähänkin lähtisi nousuun, tulosta olisi hyvä tehdä, Gröhn kuvasi. Valoa ei itänaapurissa kuitenkaan ole näkyvissä.
”Jos Suomessa kuluttajan rahat eivät meinaa riittää, Venäjällä ne eivät riitä”, Gröhn kuvaa. Hinnankorotuksiin ei ole enää mahdollisuutta.
Atria Baltian alkuvuoden liikevoitto jäi nollille paljolti samoista syistä, jotka rasittivat tulosta Suomessa.
Satu Lehtonen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
