”Sellaista päivää ei ole ikinä ollut” – Autoliitto sai huippupakkasilla 2 800 avunpyyntöä
Kovilla pakkasilla on yksi vikatyyppi ylitse muiden. Se koskee kaikkia autoja.Tuhannet autoilijat ovat tarvinneet apua alkuvuoden huippupakkasilla.
”Tammikuun ensimmäinen viikko oli ennätyksellinen. Tiistaina toinen tammikuuta meille tuli 2 800 puhelua puhelinpalveluun. Teimme 1 400 keikkaa tuona päivänä, kuvailee Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.
Puheluiden ja tehtävien määrä oli poikkeuksellinen.
”Sellaista päivää ei ole ikinä ollut. Kaikki mahdolliset työntekijät ja yhteistyökumppanit olivat liikkeellä.”
Tolvasen mukaan jo edeltävänä päivänä puheluita tuli noin tuhat. Se oli nelinkertainen määrä normaaliin arkipäivään verrattuna.
Tolvasen mukaan apupyyntöjen ja -tehtävien tarkempi analysointi on vielä kesken, koska sumaa puretaan edelleen.
”Kylmällä tietysti korostuvat akkuperäiset ongelmat. Ei päästä liikkeelle. Tavallisesti pakkaskaudella runsaat puolet avuntarpeesta liittyy akkuihin.”
Tolvasen mukaan avunpyyntöjen määrää kasvaa sitä mukaa mitä etelämmäs pakkaskausi osuu. Selitys on yksinkertainen.
”Etelässä on enemmän autoja ja liikennettä.”
Tolvanen ei osaa vielä sanoa, näkyykö autokannan sähköistyminen tilastoissa.
”Sähköauto on aika hyvä talviauto, koska siinä ei ole öljyjä, jotka kangistuvat kovilla pakkasilla. Vastaavasti käyttösäde pienenee. Siitä voi tulla yllätyksiä. Lataaminenkin voi hidastua.”
Tolvanen muistuttaa, että sähköautoja on Suomessa vielä aika vähän ja ne ovat uusia suhteessa yleiseen autokantaan.
Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä kertoi maanantain Kauppalehdessä, että heillä ollut jopa kolminkertaiset hinausmäärät normaaliin verrattuna.
Ifin tiedot perustuvat yhtiön omistaman Viking Hinauksen tuoreisiin lukuihin. Hinausten yleisin syy on käynnistysakku. Se koskee kaikkia autotyyppejä.
Erkkilän mukaan 58 prosenttia hinauksista johtuu käynnistysvaikeuksista ja tyhjistä käynnistysakuista. Dieselautoissa on polttoaineensyöttöhäiriöitä.
”Sähköautot eivät ole korostuneet uusissa hinaustilastoissa. Alle prosentti kaikista hinauksista on ollut täyssähköautoja. Ei voi sanoa, että niiden osuus olisi korostunut, vaan pikemminkin päinvastoin”, Färkkilä sanoo Kauppalehden jutussa.
Autoliiton Tolvanen muistuttaa perinteisistä talviautoiluun liittyvistä ohjeista, kuten akun kunnossa pitämisestä ja koviin keleihin varautumisesta. Auton lisäksi varautuminen koskee myös kuljettajaa ja matkustajia.
”Pakkaskelissä pitää muistaa ihmisten pelastautuminen. Vaikka mentäisiin kuinka lyhyt matka tahansa, vaatteita pitää olla riittävästi mukana. Kolmenkymmenen asteen pakkasessa tulee kylmä todella nopeasti auton sammuttua”, Tolvanen painottaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






