Osuuskaupat pyrkivät eroon suullisista sopimuksista
Kaikki alueosuuskaupat ovat sitoutuneet hyvään kauppatapaan, ilmenee MT:n tekemästä kyselystä. Hyvä kauppatapa ajaa alueosuuskauppoja tekemään sopimukset tavarantoimittajien kanssa kirjallisesti. Suullisia sopimuksia on solmittu usein pienten toimittajien kanssa.Hyvän kauppatavan yleistyminen kaupan alalla ajaa alueosuuskauppoja tekemään sopimukset tavarantoimittajien kanssa kirjallisesti.
MT:n tekemän kyselyn mukaan yli puolella alueosuuskaupoista kaikki sopimukset eivät vielä ole kirjallisia. Varsinkin pienten toimittajien kanssa sopimus on edelleen usein suullinen.
Kahdeksan niistä osuuskaupoista, joilla vielä on käytössä suullisia sopimuksia, pyrkii niistä eroon pian. Kirjalliset sopimukset ovat hyvän kauppatavan keskeinen periaate.
Tavarantoimittajilta peritään markkinointirahaa kymmenessä osuuskaupassa ja yhdeksässä ei. Seitsemän kauppaa ei peri markkinointimaksua pieniltä toimittajilta lainkaan.
Kyselyn perusteella vain Jukolan osuuskaupassa markkinointirahoja käytetään mainostamiseen.
Alueosuuskaupoista kolme on rekisteröitynyt elintarvikeketjun yhteiseen hyvään kauppatapaan ja 16 valmistelee rekisteröitymistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

