Loviisan tuontisiiloista tuli tärkeä viljan vientivarasto
Suomen Viljavan varastosiilot on rakennettu 30 vuotta sitten ensisijaisesti viljan tuontia varten. Nyt niiden kapasiteetti vastaa hädin tuskin kolmen Osogovon kokoisen bulkkerinkapasiteettia. markku vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoLoviisa (MT)
Suomesta on tullut viime vuosina merkittävä viljan viejä. Esimerkiksi vehnää on jo vuosia viety maasta huomattavasti enemmän kuin sitä on tuotu.
Kasvu on ollut erityisen merkittävää Itä-Suomessa. Loviisan Valko on yksi Suomen merkittävistä viljan vienti- ja tuontisatamista.
Viime viikolla Loviisassa laivattiin sataman tähänastisen historian suurin viljamäärä. Osogovo-nimiseen bulkkeriin lastattiin tiistaista lauantaihin 25 000 tonnia myllyvehnää, jonka määränpää on Espanja.
Viljan viejänä on Avena Nordic Grain Oy.
Yhtiön toimitusjohtajan Kaija Viljasen mukaan Loviisan sataman sijainti on viljan vientiä ajatellen erinomainen.
Loviisan sataman hankinta-alueella viljellään merkittävä osa Suomen vehnästä.
Viljasen mukaan moni on kummeksunut sitä, että Suomesta on tullut viljan merkittävä vehnän viejä. Syynä on niin satojen kuin viljelyalankin kasvu.
Viime viikolla laivattuun kuormaan itsekin viime vuoden viimeisen vehnäeränsä toimittanut Tom Liljestrand arvioi yhdeksi kasvun syyksi sen, ettei Kaakkois-Suomessa ole rehuteollisuutta. Myös rehuviljaa ostavat karjatilat ovat voimakkaasti vähentyneet.
Suomalaisen vehnän tärkeimmät vientialueet ovat Etelä-Eurooppa, Pohjois-Afrikka ja Saudi-Arabia.
Vientiin toimitettavat viljaerät varastoidaan ennen lastausta Suomen Viljavan varastosiiloissa. Myös Suomen Viljavassa viennin kasvu näkyy selvästi, toimitusjohtaja Seppo Koponen kertoo.
Nykyiset siilot on rakennettu tuonnin tarpeisiin. Nyt suunta on kääntynyt toisin päin, mikä asettaa viljan vastaanotolle uusia vaatimuksia
Loviisan siiloihin mahtuu 60 000 tonnia viljaa. Tarvetta laajennukselle on ja vaihtoehtoisia toteuttamismalleja on käyty läpi. Koposen mukaan suunnitteilla on terässiilot 40 000 viljatonnille.
Loviisan Satama Oy:n toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen toivottaa Suomen Viljavan laajennuksen lämpimästi tervetulleeksi.
Siilokapasiteetti ei ole kuitenkaan ainoa pullonkaula viljan viennin tiellä. Myös satamaan johtavaa väylää on pikaisesti syvennettävä, jotta entistä suuremmat alukset pääsevät vaikeuksitta satamaan.
Jo Osogovolle ja sen 25 000 tonnin viljalastille Loviisan 9,5 metriin vuonna 2006 syvennetty väylä oli tuottaa ongelmia. Lastausta piti jouduttaa, koska tuuli kääntyi ja vedenpinta alkoi sen myötä laskea.
Alun perin vilja piti olla lastattuna maanantaina. Ensin sitä aikaistettiin lauantaihin, ja sitten alkoi näyttää jo siltä, ettei sekään riitä, kertoo lastauksesta vastaava Jouni Kananen Suomen Viljavasta.
Lastaus valmistui lauantaiaamuna kello viisi.
Vepsäläisen mukaan Liikenneviraston tekemässä esiselvityksessä Loviisan väylän syventäminen on todettu kannattavaksi.
Juhani Reku
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
