Keski-Suomen hyvinvointialue on ajamassa alas lukuisia maaseudun sote-asemia – ”Koemme säästöt aika epäoikeudenmukaisiksi”
Esillä on ollut muun muassa 15–20 sote-aseman toimipisteen lakkautus.
Pihtiputaan lähipalvelut ovat vaarassa monien muiden Keski-Suomen maaseutupaikkakuntien tavoin, kun Keski-Suomen hyvinvointialue sopeuttaa talouttaan. Kuva: Petteri KivimäkiKeski-Suomen hyvinvointialueen laatima luonnos uudeksi sote-palveluverkoksi on parhaillaan kommenttikierroksella.
Esillä on ollut muun muassa 15–20 sote-aseman toimipisteen lakkautus. Lisäksi virkamiesesityksessä on ilta- ja viikonloppupäivystysten keskittämisiä, Jämsän erikoissairaanhoidon lopettaminen ja useiden palvelutalojen lakkautuksia varsinkin pienistä kunnista.
Keski-Suomen aluevaltuuston puheenjohtaja, muuramelainen kansanedustaja Jani Kokko (sd.) kannattaa edellä mainittuja säästötoimia.
”Tämä luonnos on tehty valtuuston yksimielisten strategialinjausten sekä palvelutasopäätösten pohjalta. Taloushaasteet ovat merkittäviä hyvinvointialueellamme, mutta henkilöstön saatavuus on vielä suurempi haaste”, Kokko sanoo.
Kokon mukaan lakkautettavaksi esitetyissä yksiköissä kärsitään kroonisesta henkilöstöpulasta.
”Tällä suunnitelmalla pyritään varmistamaan se, että sote-palvelut olisivat keskisuomalaisille kohtuullisesti saatavilla. Kovemmallakin säästövaihtoehdolla saadaan 98 prosenttia keskisuomalaisista puolen tunnin saavutettavuusajan sisälle sote-palveluissa.”
”Tällä suunnitelmalla pyritään varmistamaan se, että sote-palvelut olisivat keskisuomalaisille kohtuullisesti saatavilla.” Jani Kokko
Kokko huomauttaa, että osaa myös maaseudulla sijaitsevista yksiköistä vahvistetaan.
”Niinhän ei ole tapahtumassa, että kaikki perustason palvelut keskitettäisiin Sairaala Novaan ja Jyväskylään. Olen aina puhunut kohtuullisesta keskittämisestä, jossa on vahvoja yksiköitä ympäri maakuntaa. Esimerkiksi Saarijärveä, Viitasaarta ja Karstulaahan nyt vahvistetaan.”
Keskustan Keski-Suomen aluevaltuustoryhmän nokkamies Jouko Nykänen Uuraisilta suhtautuu suunnitelmiin varauksellisesti.
”Lähtökohtana on hyvinvointialueen reilusti alijäämäinen tilinpäätös viime vuodelta sekä tämän vuoden alijäämäinen talousarvio. Kun hyvinvointialueella on velvollisuus kattaa alijäämä, on haettava säästöjä. Mutta nyt on kyse siitä, ovatko ne oikein kohdennettuja ja aitoja säästöjä aikaansaavia”, Nykänen sanoo.
Nykäsen mielestä säästöt kohdistuvat nyt ensi sijassa maaseudulle, haja-asutusalueille sekä heikommassa sosiaalisessa asemassa oleviin.
”Koemme esillä olevat säästöt aika epäoikeudenmukaisiksi. Ja toisaalta täytyy ottaa huomioon myös palveluiden saatavuus ja saavutettavuus. Jos se vaarantuu, myös taloussäästöt vaarantuvat.”
Nykäsen mukaan keskustan aluevaltuustoryhmä ei kannata näin voimallisia säästötoimia maaseudulle.
”Täytyy selvittää ensinnäkin, että mahdolliset korvaavat palvelut aidosti vastaavat ihmisten palvelutarpeeseen, jos sote-asemia lakkautetaan.”
”Koemme esillä olevat säästömallit aika epäoikeudenmukaisiksi. Ja toisaalta täytyy ottaa huomioon myös palveluiden saatavuus ja saavutettavuus.” Jouko Nykänen
Esillä on pidetty kahta rinnakkaista mallia. Lievemmässä ykkösvaihtoehdossa sote-asemien toimipisteet lakkautettaisiin Keuruun Haapamäeltä, Multialta, Kivijärveltä, Kyyjärveltä, Kannonkoskelta, Konnevedeltä, Laukaan Lievestuoreelta, Toivakasta, Luhangalta, Joutsan Leivonmäeltä, Jyväskylän Säynätsalosta sekä Jämsästä Kuorevedeltä, Koskenpäältä ja Jämsänkoskelta.
Rajummassa toisessa vaihtoehdossa lakkautettaisiin edellä mainittujen lisäksi myös Pihtiputaan, Uuraisten, Petäjäveden sekä Jyväskylän Korpilahden sote-toimipisteet.
Keski-Suomen aluevaltuusto tekee päätöksensä palveluverkon tulevaisuudesta alkukesästä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat












