Kuljetusten kustannuksettuntuvassa kasvussa
Tuore huolenaihe lihateollisuudessa koskee liikenneviraston päätöstä asettaa uusia painorajoituksia silloille. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa painorajoituksia asetettiin hiljattain 80 sillalle entisten 13 sillan lisäksi.
HK Scanin toimitusjohtaja Hannu Kottonen pelkää kuljetuskustannusten kasvavan rajusti, pahimmissa tapauksissa jopa kymmeniä prosentteja.
”Emme vielä tiedä, kuinka paljon kiertoteitä on luvassa, kuinka usein joudutaan vaihtamaan pienempään kalustoon tai päästäänkö kaikkialle enää jatkossa lainkaan”, hän sanoo.
”Tämä voi olla iso asia myös tuottajille, kun tilalle pitäisi tuoda rehua tai sieltä hakea eläimiä.”
Kottosesta tuntuu uskomattomalta, että aiemmin 60 tonnin painorajoituksen sillalle tuodaan noin vain 30 tonnin rajoitus.
”Liikenne- ja viestintäministeriössä on taidettu ajatella vain pääväyliä ja unohdettu, kuinka paljon tavaraa kulkee pienemmillä teillä maaseudulla. Tarvittaisiin ainakin kunnon testauksia ennen kuin rajoituksia aletaan noin vain lätkäisemään. Lisäksi tarvittaisiin suunnitelmia siltojen korjaamiseksi.”
Kottonen pitää siltojen korjaamista olennaisena, jotta voidaan huolehtia Suomessa toimivan elintarviketeollisuuden mutta myös kemian- ja metsäteollisuuden kilpailukyvystä.
TIINA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
