Maakunnat toivovat lentoja: "Jokainen paikkakunta haluaisi lisää vuoroja suihkukoneella"
Finnair on viime vuosina lisännyt kolmioreittejä. Esimerkiksi Kokkolasta lennetään Helsinkiin Kemin kautta.
Vanhin Finnairin kolmioreitti on Helsingistä Kittilän kautta Ivaloon, tai välillä kysynnän takia Ivalon kautta Kittilään kulkeva lento. Viime torstaina kone saapui Ivaloon puoliltapäivin. Kuva: Juha KauppinenLentoyhtiö Finnair lentää Suomessa kuutta kolmioreittiä. Niitä on tullut viime vuosina lisää. Syynä on matkustajapula.
Finnairin kotimaan liikenteestä vastaavan johtaja Rolf Backmanin mukaan maakunnista tulee paljon toiveita lennoista.
Yhtiö keskustelee niistä kunkin maakunnan kanssa 3–4 kertaa vuodessa.
"Jokainen paikkakunta haluaisi lisää vuoroja suihkukoneella. Kolmioreitit ovat kompromisseja", sanoo Backman.
Backmanin mukaan juna on viimeisen viiden vuoden aikana muodostunut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi lentokoneelle alle 300–350 kilometrin matkoilla.
Työperäinen kysyntä ei ole samassa ajassa muuttunut suuntaan eikä toiseen.
Kokkolan ja Pietarsaaren alueelta matkustajia on siirtynyt Backmanin mukaan junaan. Iltapäivän kolmiolento kulkee Kokkolasta Kemin kautta Helsinkiin. Kieppi Kemin kautta tuo 1,5 tuntia lisää lentoaikaa, kun junalla Helsinkiin pääsee alle neljässä tunnissa.
"Se on iso haaste."
Kemissä puolestaan on iloittu lisäyhteyksistä.
Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoen mukaan kolmiolennot ovat parempia kuin se, ettei lentoja olisi lainkaan.
Lapin kesämatkailua pitäisi Rautajoen mukaan tukea lentoliikenteellä. Hän ehdottaa valtion tukea suorille lennoille muutamaksi vuodeksi, jotta nähtäisiin, onko kesän kysyntä todellista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
