MTK: Hallitus petti pienpanimot alkoholilakisekoilulla
MTK:n asiamiehet uskovat ulosmyynnin kohentavan suomalaista juomakulttuuria. Epävarmuus uudistuksen ympärillä estää raumalaisen pienpanimon perustajaa investoimasta myymälään.
Raumalaisen Linden Breweryn perustaja Mikko Lindén toivoo, että alkoholiuudistus saadaan maaliin edes ulosmyynnin osalta. Kuva: Juha SinisaloMTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi ja vilja-asiamies Max Schulman läksyttävät hallitusta viime metreillä kompuroivasta alkoholilain kokonaisuudistuksesta.
"On täysin käsittämätöntä, että nyt ollaan torppaamassa vuosien valmistelutyötä", Syväniemi arvioi.
Uudistuksella olisi asiamiesten mukaan yksiselitteisen positiivinen vaikutus suomalaiseen ruokakulttuurin ja matkailuun.
Erityisesti pienpanimoiden toivoma ulosmyynnin vapauttaminen olisi suurin askel tähän suuntaan.
"Ruokamatkailu on noussut Suomessakin. Ulosmyyntioikeus on tässäkin ehdottoman tärkeä panimoille, viinitiloille ja likööreille", Syväniemi toteaa.
Uudistuksen muut pääkohdat, marketeissa myytävien alkoholijuomien voimakkuuden nostaminen ja valmistustavan vapauttaminen ovat Syväniemen ja Schulmanin mukaan toissijaisia.
"Tärkeää on se, että päästetään pienpanimot samoille kalkkiviivoille, jotta niiden tuotteille löytyy markkinoita", Schulman toteaa.
Hän arvioi, että pienpanimoita hyödyttävät uudistukset tukisivat kotimaisia pientuottajia koko arvoketjun matkalta.
Kotimainen tuotanto voisi uudistusten myötä korvata tuontioluita ja erikoisohriin keskittyvä viljelijä saada sadostaan lisähintaa kasvavan erikoisolutkulttuurin myötä.
"Se varmistaisi myös sen, että ohranviljely säilyisi Suomessa, eikä nyt puhuta vain oluesta vaan kaikista alkoholijuomista", Schulman muistuttaa.
Pienpanimoiden ulosmyyntiä vapauttavan esityksen kaatuminen viime metreillä oli kova kolaus raumalaisen Linden Breweryn perustajalle, Mikko Lindénille.
"Tuntuu tyhmältä, että jo vuosi sitten sovituista asioista väännetään kättä uudestaan", hän huokaisee.
Lindénin toiveena olisi panimon kylkeen perustettava myymälä, josta vieraat voisivat ostaa tuotteita vaikka tutustumiskierroksen päätteeksi.
Alkoholilakia ympäröivä epävarmuus ei kuitenkaan houkuttele laajentamaan liiketoimintaa.
"Ei ole kauheasti intressiä ruveta investoimaan rahaa myymälän perustamiseen, kun ei ole varmaa tuleeko muutosta tai milloin se tulee."
Alkoholipitoisuuden osalta ehdotettu 5,5 prosenttia sallisi maukkaampien oluiden valmistamisen marketteihin. Parempi kuin ei mitään, Lindén arvioi, mutta todellinen voittaja on tällöin lonkero.
"Sitä voisin sanoa harmaaksi laiksi. Jos nyt haetaan valmistustavan rajoitteen poistoa ja rajan nostamista, ei vaadi ihan hirveästi tutkimustyötä, että mitä silloin saa myydä kaupassa", Lindén nauraa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
