Kaakkoisrajan ruuhkiin saadaan helpotusta parin vuoden sisällä
Jaakko Martikainen Rekkaliikenne on alkuvuonna lisääntynyt ennen kaikkea Vaalimaalla. Henkilöautoliikenteen ruuhkat jakautuvat kolmen aseman kesken. Kuva: Viestilehtien arkistoTieviranomaisilla on useitakin hankkeita, joilla pyritään helpottamaan kaakkoisrajan liikenneongelmia tämän sekä kahden tulevan vuoden aikana, kertoo liikennejärjestelmävastaava Kari Halme Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta (ely).
”Heti kun saadaan eduskunnalta alustava rahoituspäätös, Vaalimaan rekkaparkin rakentaminen käynnistyy.”
500 rekan parkkipaikka vetää 7-tieltä pois viidentoista kilometrin jonon, jollainen vaivaa nykyisellään kulkijoita Vaalimaan tullille mentäessä kahtena, kolmena päivänä viikossa.
Nopeimmillaan parkkialue voitaisiin saada käyttöön kahden vuoden kuluttua rahoituspäätöksestä.
Suunnitelmat ovat täysin valmiina rakennuspiirustuksia myöten, sillä hanketta oltiin aloittamassa idänkaupan huippuvuonna 2008.
Kun etenkin kauttakulkuliikenne jymähti kansainväliseen finanssikriisiin, myös rekkaparkki laitettiin jäihin. Nyt se on nostettu liikennepoliittisesta selonteosta hankkeiden kärkeen.
Toinen lähiajan työ on rekkakaistan jatkaminen valtatiellä 13 Lappeenrannan ja Nuijamaan välillä. Halmeen mukaan rekkakaistaan saatiin tarvittavat viisi miljoonaa euroa kevään lisäbudjetista, ja urakkapyynnöt ovat juuri lähdössä liikkeelle.
Tieosuus on tänä kesänä ollut ajoittain erittäin ruuhkainen, sillä liikenne on lisääntynyt yli kolmanneksen viime vuoden alun jälkeen. Vakinaiset asukkaat ovat muun muassa perustaneet facebook-ryhmän, jossa he vaihtavat tietoa liikenteen sujumisesta.
Vaalimaan rajalla on tarkoitus eriyttää henkilö- ja tavaraliikenne toisistaan niin, että tavaraliikenteelle rakennetaan uusi asema. Varsinaisiin rakennustöihin päästään ensi vuoden puolella.
Mainittujen kansallisesti rahoitettavien parannusten lisäksi vihreää valoa on vast´ikään saatu EU:n ulkorajoja koskevasta Enpi-ohjelmasta. Kaakkois-Suomessa päästään niiden turvin toteuttamaan kolmea kohdetta, joiden kokonaiskustannukset nousevat noin 14 miljoonaan euroon.
Näistä ensimmäisenä päästään aloittamaan uuden tien rakentaminen välille Vainikkala–Simola, joka parantaa yhteyttä Vainikkalan asemalta Lappeenrantaan.
Työ pyritään aloittamaan jo syksyllä, ja tien pitäisi olla valmis vuonna 2014, Halme arvioi.
Kaksi muuta EnpiI-hanketta koskevat Imatran ja Nuijamaan raja-asemien parantamista. Molemmat on tarkoitus viedä läpi vuosien 2013 ja 2014 aikana.
Liikennepoliittiseen selontekoon kuuluu myös siellä pitkään roikkunut 7-tien muuttaminen moottoritieksi myös Haminasta Vaalimaalle. Tien suunnittelu toteutetaan tänä ja ensi vuonna. Ely-keskuksen verkkosivujen mukaan rakentaminen alkaisi vuonna 2015.
Liikennevirta Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla on kolmena viime vuotena lisääntynyt voimakkaasti, kuten oheiset grafiikat osoittavat. Uusia ennätyksiä on tehty jatkuvasti varsinkin henkilöliikenteessä.
Liikenteen rakenne vaihtelee asemittain: Vaalimalla rekkakuljetukset ovat nyt alkuvuodesta lisääntyneet selvästi, kun kauttakulkuliikenne itäisen Suomenlahden satamista Venäjälle on voimistunut. Imatralla ja Nuijamaalla hallitsee henkilöliikenne.
”Tuntuu, että koko ajan toimimme niin, että parannuksista on todellista apua vain parin vuoden ajan. Nykyisellä liikenteen kasvulla näidenkin uudistusten hyöty on syöty jo vuonna 2016”, Kari Halme ennakoi.
Lisää painetta on silti luvassa. Halme viittaa Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin tuoreeseen toiveeseen saada viisumivapaus aikaan EU:n ja Venäjän välille parissa vuodessa.
Liikennehallinnon näkökulmasta tämä ei onnistu, ellei tieinvestointien rinnalla kyetä parantamaan rajan läpäisykykyä.
”Myös yksittäisten autojen rajanylitysnopeutta pitäisi saada kasvatettua, ettei kaikkea tarvitsisi yrittää ratkoa kallista infraa rakentamalla”, Halme perustelee.
KAIJALEENA RUNSTEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
