THL:n tutkimus tuotti synkkiä lukuja: Joka neljäs kokee ettei saa riittävästi lääkäripalveluja
THL:n Terve Suomi -tutkimuksen raportista käy ilmi, että lääkärille pääsyssä on vaikeuksia. Myös asiakaspalvelumaksut tuottavat monille hankaluuksia.THL:n Terve Suomi -tutkimuksen raportista käy ilmi, että hyvinvointialueiden välillä on eroja. Etenkin Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa tilanne näyttää synkältä.
Joka neljäs lääkärin vastaanottopalveluja koki, ettei saa riittävästi lääkäripalveluja tarpeeseensa nähden. Tilanne on säilynyt samankaltaisena kahden viime vuoden aikana, mutta on oleellisesti huonompi kuin vuonna 2018.
Hyvinvointialueiden välillä oli eroja lääkäripalveluihin pääsyssä. Hankalin tilanne oli vuonna 2024 Pohjois-Karjalassa, Keski-Uudellamaalla ja Länsi-Uudellamaalla, joissa jopa 30 prosenttia palveluja tarvinneista koki saavansa liian vähän lääkäripalveluita tarpeeseensa nähden. Tilanne oli selvästi parempi Kanta-Hämeessä, Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa.
Joka kolmas terveyspalveluja käyttänyt koki korkeiden asiakasmaksujen haitanneen palvelujen saamista. Hankalin tilanne oli Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Satakunnassa, joissa yli 40 prosenttia terveyspalveluja tarvinneista koki korkeiden asiakasmaksujen haitanneen palvelujen saamista.
Vuonna 2024 vain noin puolet suomalaisista ilmoitti luottavansa terveyspalveluihin ja vielä harvempi sosiaalipalveluihin.
Näiden ongelmien lisäksi vuonna 2024 vain noin puolet suomalaisista ilmoitti luottavansa terveyspalveluihin ja vielä harvempi sosiaalipalveluihin. Luottamus on heikentynyt selvästi, sillä vuonna 2024 vain noin puolet suomalaisista aikuisista luotti terveyspalvelujen toimintaan, kun vuonna 2018 osuus oli vielä 80 prosenttia.
Vastaavasti sosiaalipalvelujen toimintaan luotti enää 42 prosenttia, kun kuusi vuotta aiemmin osuus oli 64 prosenttia. Luottamus on heikentynyt sekä työ- että eläkeikäisillä miehillä ja naisilla.
Luottamus terveyspalvelujen toimintaan oli heikointa Keski- ja Länsi-Uudellamaalla sekä Satakunnassa ja Pohjois-Karjalassa, joissa alle puolet ilmoitti luottavansa terveyspalveluihin.
Näistä kokemuksista huolimatta kaksi kolmesta terveyspalveluja käyttäneistä ja hieman yli puolet sosiaalipalveluja käyttäneistä arvioi myönteisesti saamaansa palvelua. Vuonna 2024 kaksi kolmesta terveyspalveluja käyttäneistä arvioi myönteisesti vuorovaikutusta ammattilaisen kanssa viimeksi toteutuneella vastaanottokäynnillä.
Vuonna 2024 toteutettiin kyselytutkimus. Tutkimuksen otos koostuu satunnaisesti valituista Suomessa vakituisesti asuvista 20 vuotta täyttäneistä. Yläikärajaa ei ole. Vuonna 2024 kyselyn otos oli 61 600 ja vastausprosentti 44,1 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







