Ruuan hinta laski edelleen, vaatekauppa takkuilee
Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat helmikuussa vajaat kaksi prosenttia edellisvuodesta. Taantuma näkyy myös niin, että vaatteet eivät mene kaupaksi aiempaan tapaan.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Pienillä myymälöillä on vaikeampaa. Kuva: Kimmo HaimiPäivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan päivittäistavaroiden hinnat supistuivat helmikuussa kaikkinensa reilun prosentin verran vuoden 2015 helmikuusta.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat edelleen alkuvuonna.
Pudotusta kertyi elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osalta 1,7 prosenttia sekä käyttötavaroiden osalta 0,9 prosenttia edellisvuodesta.
Sen sijaan alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 0,2 prosenttia vuoden takaisesta.
Karkauspäivä kiritti myyntiä
Luodon mukaan karkauspäivän tuoma ylimääräinen kauppapäivä näkyy tänä vuonna päivittäistavaroiden myynnin kasvuna.
Vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa yli 1 200 miljoonaa euroa, mikä oli 3,2 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2015.
Myynnin kehitys kuitenkin vaihtelee kaupoittain: isot menestyvät, pienillä on vaikeampaa.
"Pitkään jatkunut päivittäistavarakaupan hintakilpailu ja vuoden alusta vapautuneet aukioloajat näkyvät selvästi eri myymälätyyppien kehityksessä", Luoto toteaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa eniten suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Sen sijaan valintamyymälöissä ja pienmyymälöissä myynti notkahti.
Tammi-helmikuussa eniten laskua kertyi pienissä kaupoissa, joissa myynti supistui 6,5 prosenttia vastaavasta ajankohdasta vuonna 2015.
Taantuma näkyy pukeutumisessa
Tavaratalo- ja hypermarketketjuissa eniten kasvoi elintarvikkeiden myynti. Pukeutumisen sekä kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmissä liikevaihto puolestaan laski.
"Pitkittynyt taantuma ja kuluttajien heikko luottamus omaan talouteen näkyvät edelleen käyttötavarakaupan myyntiluvuissa. On erittäin tärkeää, että hallitus turvaa talousratkaisuja tehdessään kotimarkkinakysynnän ja kuluttajien ostovoiman vahvistamisen", Luoto korostaa.
Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi helmikuussa 2 prosenttia edellisvuodesta ja sen arvoksi kirjattiin yli 480 miljoonaa euroa.
Päivittäistavarakauppa ry:n tilastot kootaan sen jäsenyritysten kuukausittaisista myyntitiedoista ja arvonlisäverollisina. Jäsenyritykset toimittavat tiedot suoraan Tilastokeskukseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

