Sinivalkoinen jalanjälki laajenee rautakauppoihin
Suomalaisen työn liiton, Keskon ja lukuisten yritysten Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja laajenee rautakauppoihin. Kampanja alkaa näkyä maaliskuun alusta K-raudoissa ja Rautioissa.Suomalaisen työn liiton tilaaman tutkimuksen mukaan 44 prosenttia suomalaisista ostaa rautakaupassa useimmiten tai aina suomalaisen tuotteen.
Erityisesti kiukaiden ja puutavaran halutaan olevan suomalaisia. Tärkeätä kuluttajille on myös maalien, ovien, ikkunoiden, kirveiden ja hanojen kotimaisuus. Tutkimuksessa ostotottumuksistaan kertoi 1017 vastaajaa.
Puolet vastaajista valitsee ulkomaisen tuotteen hinnan takia.
”Suomessa panostetaan usein enemmän laatuun kuin volyymiin. Siksi kotimainen tuote ei aina ole halvin”, Rautakeskon markkinointijohtaja Raimo Jaakkola toteaa.
Neljäsosa vastaajista valittaa suomalaisten tuotteiden heikkoa saatavuutta.
”Pyrimme helpottamaan suomalaisten tuotteiden löytämistä kaupan valikoimasta. K-rauta- ja Rautia-ketjujen valikoimatuotteiden kokonaismyynnistä noin 65 prosenttia on suomalaisia tuotteita. Kauppiailla on myös mahdollisuus täydentää valikoimiaan paikallisten toimittajien tuotteilla”, Jaakkola kertoo. Jaakkolan mukaan eniten tuontitavaraa on laatoissa ja tapeteissa. Kuitenkin niitäkin on saatavilla kotimaisina.
”Kotitalouksien valinnoilla on merkittävä vaikutus rakennusalan työllistävyyteen”, toteaa Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja näkyi Lausalan mukaan viime vuonna menestyksekkäästi K-ruokakaupoissa, Anttiloissa sekä Kodin Ykkösissä.
Rakennusala, eli rakentaminen ja rakennustuoteteollisuus yhteensä, työllistää Rakennusteollisuus RT:n mukaan Suomessa noin 250 000 henkeä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

