
Pohjois-Euroopan bisneskerma on koolla Helsingissä – vieraat syövät suomalaista ruokaa, järjestäjä istuttaa puita ja suojelee metsää
Nordic Business Forum alkoi vuonna 2010 pienenä tapahtumana Jyväskylässä, mutta kokoaa nyt Helsinkiin 6 500 yritysjohtajaa.
Helsingin messukeskukseen on kokoontunut keskiviikkona ja torstaina iso joukko yritysjohtajia. Kuva: Eija MansikkamäkiHelsingin messukeskuksessa on parhaillaan koolla yritysjohtajia muun muassa Suomesta, Pohjoismaista, Baltiasta, Saksasta ja Britanniasta. Kyseessä on Nordic Business Forum, joka alkoi vuonna 2010 pienenä tapahtumana Jyväskylässä, mutta kokoaa tälläkin viikolla paikan päälle Helsinkiin 6 500 ja verkkoon moninkertaisen määrän yritysjohtajia ja yrittäjiä.
Tapahtumat ovat laajenneet Suomen lisäksi Norjaan ja Hollantiin. Liput maksavat useista sadoista useisiin tuhansiin euroihin.
”Tulin inspiroitumaan puheista. Sanna oli mahtava”, eräskin liettualainen johtaja kertoi MT:lle pistellessään tapahtuman verkostoitumistauolla poskeensa graavisiialla päällystettyä ruisleipää.
Kyytipojaksi tarjottiin haitarimusiikkia ja kotikaljaa ja jälkiruoaksi karpalokiisseliä kermavaahdolla. Tarjolla oli myös kalahampurilaisia ja porokebabia, kotimaisia omenoita ja suklaata.
Suomalaisen ruoan, luonnon, kulttuurin ja muun muassa puumuotoilun läsnäoloa tuotiin esiin myös kattauksissa ja kalustuksessa. Tarjoilun oli suunnitellut Jyrki Sukula ja VIP-illan buffetin Ari Ruoho.
Järjestäjä tähdentää kestävää kehitystä kaikessa toiminnassaan ja kertoo istuttavansa joka vuosi vähintään yhden puun osallistujaa kohti. Tähän mennessä niitä on istutettu yli puoli miljoonaa.
Tapahtuma lahjoittaa myös rahaa metsien suojeluun. Se on suojellut tähän mennessä 39 hehtaaria monimuotoista metsää ely-keskuksen kautta.
Vaikka osallistujat ovat kokeneita johtajia, verkostoituminen ja vertaisväen vinkit kiinnostavat. Usein ne ovat yksinkertaisia.
Kehut saanut ”Sanna” tarkoittaa suomalais-tanskalaista hallitusammattilaista Sanna Suvanto-Harsaaeta, joka heiluttaa puheenjohtajan nuijaa muun muassa Finnairissa, Orthexissa ja Postissa.
Hän kertoi vauhdikkaassa puheenvuorossaan, että yrityksen menestymiselle tärkeitä asioita ovat itsensä hyvä johtaminen ja vasta sitten muiden, selkeät vastuut ja tulostavoitteet, jatkuva tiimien kehittyminen ja tarvittaessa vetäjien vaihtaminen, eteenpäin katsominen ja fokusointi pikemmin kuin priorisointi ja lopuksi yllätys: hauskuus.
”Huumori tarkoittaa luottamusta ja jos johtajatkin nauravat, motivaatio, yrityksen saamat suositukset ja tuotteista saatu hinta paranevat.”
Puhujina on myös Björn Wahlroos, EKP:n entinen pääjohtaja Mario Draghi sekä suurten kansainvälisten yritysjättien ja yliopistojen edustajia maailmalta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
