Sveitsiläismedia: Kauppasota roihahti Euroopassa – laaja ostoliittouma boikotoi Nestlén tuotteita
Kauppa haluaa painaa elintarvikejätti Nestlén sisäänostohintoja, kertoo Sveitsin yleisradio SRF.
Ruokakauppojen hintakilpailu on Euroopassa kovaa, ja ostajat ovat liittoutuneet. Kuva brysseliläisestä kaupasta. Kuva: Tarja BäckmanKaupan tiukka hintakisa on saanut eurooppalaiset kauppaketjut liittoutumaan ja asettamaan valmistajia ostoboikotteihin, kertoo Sveitsin yleisradio SRF.
Ostokartellien tavoitteena on saada sisäänostohintoja alemmaksi.
Coop päätti poistaa Sveitsissä 150 Nestlén tuotetta valikoimistaan. Varastoissa olevat tuotteet myydään alennuksella pois.
Nestlé-ostoboikottiin ovat ryhtyneet myös saksalainen Edeka, ranskalainen Intermarché ja Conad Italiassa.
Toimijoita yhdistää liittoutuminen Agecore- nimiseen osto-organisaatioon. Se edustaa jäsentensä kautta yhteensä 140 miljardin euron liikevaihtoa.
Muita vastaavia toimijoita ovat EMD ja Coopernic.
Valmistajilta puserretut alennukset eivät välttämättä tunnu kuluttajan kukkarossa, vaan ne saattavat mennä kaupan omiin voittoihin.
Keski-Euroopassa kaupan hintakisa on todella tiukka. SRF:n haastatteleman asiantuntijan mukaan elintarvikkeissa kaupan katteet ovat Sveitsissä vain 1–3 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
