Mitä kuuluu, Satu Anttila?
Nousiaislainen leipomoyrittäjä Satu Anttila manaa, ettei voi yksin viedä asiaansa hyvän kauppatapalautakunnan käsittelyyn. ”Moni muu yrittäjä ei uskalla valittaa, koska on niin riippuvainen yhdestä isosta asiakkaasta.” Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoVieläkö muistat Satu Anttilan? Hän on nousiaislainen leipomoyrittäjä, joka vuosi sitten veti leipänsä pois Turun Osuuskaupan (TOK) kaupoista kimpaannuttuaan osuuskaupan kauppatapoihin.
Nykyisin Anttila myy leipää ja pullaa omassa kahvilassa Nousiaisissa sekä muutamassa alueen pikkukaupassa. Eikä kaipaa keskusliikkeitä.
”En ole ollut yhteydessä osuuskauppaan, eikä sieltä ole oltu minuun. Olen äärityytyväinen omaan myymälään”, Anttila sanoo.
Välirikko johtui TOK:n vaatimasta markkinointimaksusta. Anttilan olisi pitänyt maksaa markkinointimaksua 15 prosenttia leipomon arvioidusta laskutuksesta eli yli 15 000 euroa vuodessa.
Käytännössä kyse oli vastikkeettomasta porttimaksusta. Anttilalle ehdotetussa sopimuksessa maksun vastineeksi luvattiin markkinointia. Sitä ei kuitenkaan käytännössä toteutettu.
MT kertoi Anttilan tarinan 24. helmikuuta 2014.
Jutusta seurasi paljon julkisuutta ja palautetta muilta yrittäjiltä. Kaikki palaute oli myönteistä. Moni ei kuitenkaan uskaltanut tehdä samaa temppua, sillä riippuvuus suuresta asiakkaasta on liian suuri.
Anttilan saama julkisuus sattui juuri kahvilan avaamisen aikoihin.
”En tiedä, miten kahvilalle olisi käynyt ilman sitä julkisuutta. Oman kylän asiakkaat eivät riitä, ja meillä käy paljon porukkaa muualta.”
Moni palautteen antajista odotti, muuttaako Anttilan päätös jotain. Ei muuttanut, sillä markkinointimaksu on lain mukaista. Eikä apua löytynyt elintarvikeketjun kauppatapalautakunnastaan.
”Olen yksin, joten lautakunta ei voi käsitellä asiaa.”
Anttila haluaa muuttaa lakia, jotta markkinointimaksuun voidaan puuttua. Siksi hän on toukokuun eduskuntavaaleissa ehdolla perussuomalaisten listalla.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
