Panssarivaunuun verrattu klassikko-Volvo jäi kakkoseksi, tätä työjuhtaa myyty jo yli 2,7 miljoona kertaa
Vuonna 2008 esitelty maasturi kuvastaa autoteollisuuden mullistusta, joka on vienyt perheiden suosikkiauton entistä korkeammalle ja turvallisemmaksi.Volvon XC60-sarjan autoja on myyty nyt yli 2,7 miljoonaa kappaletta, ja se on ohittanut ikonisen Volvo 240:n kaikkien aikojen myydyimpänä Volvo-mallina.
Vuonna 2008 myyntiin tullutta mallia tehtiin alun perin vain Euroopassa. Myöhemmin maasturista tuli ensimmäinen globaali Volvo -malli, jota tuotetaan myös Kiinassa sikäläisiä markkinoita varten.
Nykyinen XC60-sukupolvi oli viime vuonna Euroopan myydyin lataushybridimalli.
“Ruotsissa 1980-luvulla kasvaneet voivat todistaa, että Volvo 240 oli ikoninen perheauto – sellaisen saattoi nähdä lähes jokaisella ajotiellä”, kertoo Volvon globaalin tarjonnan johtaja Susanne Hägglund tiedotteessa.
Volvo 240 -farmari oli vuosia suosituin valinta perheille ympäri maailmaa muun muassa sen turvallisuusominaisuuksien ja ajo-ominaisuuksien ansiosta.
Tänä päivänä farmareita korkeammat katumaasturit ovat korvanneet farmarit perheiden ykkösvalintana, ja XC60 korostaa tätä muutosta asiakkaiden tarpeissa.
Monet Volvo 240:n parissa kasvaneet valitsevat nyt XC60:n omille perheilleen. Aikoinaan 240 auttoi muovaamaan heidän lapsuuttaan, nykypäivän XC60 luo muistoja nuorelle sukupolvelle.
240 oli myös ensimmäisiä autoja, joissa oli parannettu sivutörmäyssuoja.
Volvo 240 esiteltiin vuonna 1974. Malli sisälsi ajalleen edistyneen korirakenteen törmäysvoimia sitovilla etu- ja takavyöhykkeillä sekä vahvistetun matkustamon.
Vastaava turvakehikko suojelee Volvon kuljettajia ja matkustajia myös tänään.
Jutun kirjoittaja on kuullut ensikäden tietona, että Saksassa autosta käytetään leikkisästi sanaa ”Panzerwagen”, panssarivaunu.
Vuonna 1978 merkki otti käyttöön innovaation, jossa lapsi istuu turvakorokkeella.
240 oli myös ensimmäisiä autoja, joissa oli parannettu sivutörmäyssuoja. Tämä kehittyi myöhemmin Volvon patentoimaksi sivutörmäyksiltä suojaavaksi järjestelmäksi (SIPS). Vuonna 1978 merkki otti käyttöön innovaation, jossa lapsi istuu turvakorokkeella.
Volvo XC60 on esitellyt lukuisia palkittuja turvallisuustekniikoita, kuten City Safetyn. Se oli maailman ensimmäinen vakiovarusteinen, hitaissa nopeuksissa toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Toinen uutuus oli muun muassa vuonna 2017 esitelty järjestelmä (Oncoming Lane Mitigation), joka pystyi ohjaamaan auton takaisin omalle kaistalle, jos kuljettaja ajautui vastaantulevan liikenteen eteen.
240 ja XC60
Volvo 240 -mallia valmistettiin vajaat 2,69 miljoonaa kappaletta vuosina 1974–1993.
240-mallia valmistettiin Ruotsin Göteborgissa ja Kalmarissa sekä Belgian Gentissä.
Viimeinen 240 tuli tuotantolinjalta Torslandan tehtaalta Göteborgissa 5. toukokuuta 1993.
XC60-mallia valmistetaan tällä hetkellä Volvon tehtailla Torslandassa ja Chengdussa, Kiinassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







