Berner: Maaseudulta saa taksin jatkossakin
Hallitus on päässyt sopuun liikennekaaresta. Taksien määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Maaseudulla kuljetustarpeita päästään yhdistelemään.
Liikennekaarihankkeessa linjataan muun muassa taksiliikenteen kilpailutuksesta. LEHTIKUVA / VESA MOILANENTaksiliikenne sisältyy liikennekaareen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotustilaisuudessaan hallituksen ratkaisusta.
Hallitus on päässyt sopuun siitä, että taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Bernerin mukaan taksien enimmäishinnan vahvistaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jos hinnat uhkaavat nousta kohtuuttomiksi.
"Tämä on erityisen tärkeää haja-asutusalueilla julkisesti tuettujen Kela- ja koulukyytien kohdalla", sanoi perussuomalaisten taksineuvottelija, puolustusministeri Jussi Niinistö.
Liikennekaari tulee kokonaisuudessaan voimaan heinäkuun alussa 2018.
Taksien määrän sääntely poistuu. MT kysyi, saako maaseudulta jatkossakin taksin.
"Kyllä saa", lupasi Berner. "Digitalisaatio on maaseudun kannalta keskeinen, jotta meille syntyy parempi ymmärrys siitä, ketkä palveluita tarvitsevat, ketkä voivat niitä tuottaa, mitä muita palveluita voidaan yhdistää keskenään. Sillä mahdollistetaan palvelutason säilyttäminen niin, että se on myös yrittäjille kannattavaa."
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokisen mukaan liikennekaaren valmistelussa suurin haaste on, että kasvukeskuksissa ja maaseudulla on erilaiset tarpeet.
"Tällä hetkellä ei mikään liiketoiminta tahdo kannattaa maaseudulla: ei taksinajo, ei bussinajo, ei postinajo, kunnat tuskailevat omien kuljetustarpeidensa kanssa."
Jokisen mukaan rajapintojen ja sääntelyn avaaminen auttaa yhdistämään kuljetustarpeita niin, että toiminnasta maaseudulla saadaan jollekin yrittäjälle kannattavaa. Samalla turvataan kuljetuspalvelut haja-asutusalueiden asukkaille.
Berner korostaa, että liikennekaareen kuuluu keskeisesti ajatus avoimesta tietorajapinnasta. Jatkossa alan toimijoilla on mahdollisuus päättää omista hinnoistaan, mutta hinnat tulee ilmoittaa avoimessa rajapinnassa.
Bernerin mukaan kaikki kyytiä välittävät operaattorit, kuten Uber, toimivat samoilla pelisäännöillä avoimessa tietorajapinnassa ja luvanvaraisilla lähtökohdilla.
Juttua täydennetty klo 16.17.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
