Promillerajan kiristys ei pysäytä rattijuoppoa
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) haluaa rattijuopumuksille lähes nollatoleranssin. Käytännössä se
tarkoittaa nykyisen 0,5 promillen
rajan pudottamista 0,2:een, mikä on
ministerin mukaan alin mahdollinen valvottavissa oleva pitoisuus.
Nollatoleranssia ajetaan kuin käärmettä piippuun, vaikkei edes oikeusministeriö kannata sitä. Maan oikeusoppineiden mielestä promillerajan kiristys ei vähennä rattijuopumusten määrää.
Lisäksi on kummallista, että Kyllönen
väittää rattijuopumusten määrän
lisääntyneen, vaikka oikeusministeriön tilastot kertovat päinvastaista.
Luulisi, että poliitikkoja kiinnostaisi
karsia liikenteestä ennen kaikkea
törkeät rattijuopot ja muut vakavaa piittaamattomuutta osoittavat.
Tähän ryhmään eivät lakipykälät pure. Jos Jamppa haluaa juoda kossua ja ajaa, ei promilleraja häntä pysäytä.
Sen sijaan alkolukko, auton takavarikointi, kortin menetys ja hoitoon ohjaus saattaisivat jarruttaa menoa. Näitä
järeitä, pieneen osaan väestöstä kohdistuvia keinoja on syytäkin kehittää.
Nyt tuntuu kuitenkin, että koko kansaa ammutaan tykillä, kun kourallinen
ihmisiä hölmöilee.
En ymmärrä, miten yhteiskunta
hyötyy siitä, että yhä useampi maltillisesti ajava niin sanottu kunnon kansalainen kärähtää ratista ajellessaan
sunnuntaina mökiltä turhan pitkäksi venähtäneen saunaillan jälkeen.
Siinä missä 0,25 promillen puhaltaminen on ollut aiemmin hyväksyttävää, lasahtaa siitä jatkossa sakot ja merkintä
rekisteriin. Näin yhä useampi joutuu vaikeuksiin muun muassa työnhaussa. Lisäksi autoilijat ovat epätasa-arvoisessa
asemassa, sillä monissa viroissa lieväkin mittarin värähdys johtaa suoraan
kortistoon.
On tutkittu, että väsyneenä ajaminen voi vastata jopa yhden promillen
humalaa. Lisäksi jotkut ajavat huumeiden tai lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Miten näihin ongelmiin puututaan?
En tietenkään yritä puolustella alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista. Silti mielestäni pitäisi tehdä ero suoran piittaamattomuuden eli ronskissa
kännissä ajamisen ja vahingon välille. Siihen 0,5 promillen raja on omiaan.
Jos promillerajaa halutaan laskea,
voitaisiin harkita pelkkää sakkosanktiota 0,3–0,5 promillea puhaltaville. Sen ylittävät ansaitsisivat sakon lisäksi merkinnän ja kenties vakavampia
seuraamuksia.
Meinaakohan liikenneministeri lisätä poliisien määrää, jotta he ehtivät
pyörittää paperirumbaa, joka syntyy, kun yhä useampi autoilija syyllistyy
lievään rattijuopumukseen? Ehtiikö
poliisi jatkossa ylipäätään pitää nykyisen määrän ratsioita?
Maalla asuvat ovat tässäkin asiassa eriarvoisessa asemassa. Nollatoleranssin
vallitessa harva uskaltaa edes yhden
viinilasillisen jälkeen lähteä kuljettamaan lasta lääkäriin, vaan pitää tilata taksi. Kaikkialla kun ei ole julkista
liikennettä.
Kautta aikain poliitikot ovat halunneet saada nimensä historiankirjoihin.
Promillerajan pudottaminen on siihen vähän turhankin helppo keino.
Toivottavasti liikenneministeri näkee hieman enemmän vaivaa todellisten rattijuoppojen pysäyttämiseksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
