Atrian Juha Gröhn: "Asiakkaiden kesken kilpailutilanne on raivoisa"
Atria liikevaihto kasvoi alkuvuonna yritysostojen ansiosta. Lihakonsernin tulos oli tammi–maaliskuussa aavistuksen plussalla."Voi olla, että olen ylioptimistinen, mutta tämän kevään tunnelma on minusta lupaavampi kuin viime vuonna", arvioi Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn markkinatilannetta.
Gröhnin musta tuntuu -analyysi saattaa osua kohdilleenkin. Viime vuonna näihin aikoihin kun tuntuma lihatalossa oli sellainen, ettei markkinoilla tapahdu yhtään mitään, vaikka grillisesonki oli silloinkin keväällä alkamassa.
Atrialle vuoden ensimmäinen neljännes on tyypillisesti hiljainen. Jouluna on syöty kinkut ja laatikot, tammikuussa kuluttajat aloittavat panttaamisen.
Vuosi sitten konsernin tuloskin painui miinukselle, tänä vuonna tammi–maaliskuun tulos ennen veroja oli plussalla 0,8 miljoonaa euroa.
Konsernin liikevaihto oli 332,5 miljoonaa euroa (2016, 1–3: 314,5 milj. euroa). Lähes 20 miljoonan euron liikevaihdon lisäys syntyi viime vuoden aikana toteutetut yrityskaupat Suomessa ja Ruotsissa. Atria Suomen liikevaihdon kasvu johtui Kaivon Lihan liiketoimintojen liittämisestä Atriaan. Ruotsissa yritys hankki Lagerbergs-siipikarjayhtiön ja lanseerasi markkinoille 13 uutta broilerituotetta.
Atria-konsernin syömähammas oli Atria Suomi, jonka liikevaihto oli 228,2 miljoonaa euroa. Atria Suomi teki liikevoittoa 4,1 miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentti oli Suomen-liiketoimintojen osalta 1,8 prosenttia, kun Atria-konsernin tavoitteena on viiden prosentin liikevoittotaso.
Atria Suomi Oy teki sopimuksen ensimmäisen lihaerän viemisestä Kiinaan. Atria toimittaa kiinalaisille asiakkailleen pakastettuja sianlihatuotteita noin kolmen miljoonan kilon verran vuoden 2017 aikana. Ensimmäiset kontit Kiinaan lastataan ensi viikolla vapun jälkeen.
Atria Skandinavia teki nollatuloksen, Atria Venäjä 1,7 miljoonaa euroa liiketappiota. Atria Baltia nousi voitolliseksi, kun yhtiö pystyi myymään keskimääräistä korkeammilla myyntihinnoilla verrattuna viime vuoden vastaavaan.
S-ryhmä aloitti kuluneella viikolla uuden elintarvikkeiden alennuskampanjansa, jossa lehti-ilmoitusten perusteella kampanjatuotteina on muun muassa leikkeleitä ja lihatuotteita.
Atrian Juha Gröhn vahvistaa, että kaupan kampanjointi tuntuu myös lihatalossa ja sen tuotteiden markkinoilla:
"Isojen asiakkaiden ratkaisut vaikuttavat myös meihin, pikkaisen koettelee myös katteita", Gröhn arvioi.
Vaikutus tuntuu myös kampanjatuotteiden tuotantovolyymien hypähtämisinä, kysyntää siirtyy vastaavasti muista tuotteista kaupan tiskeillä.
Hänen mukaansa kampanjoiden ja aktivoidun myynnin osuus kasvaa koko ajan:
"Tanskassa yli puolet leikkeleiden myynnistä menee kampanjoiden kautta"
Suomessa kilpailu ja kampanjointi tuntuvat niin ikään:
Asiakkaiden kesken kilpailutilanne on raivoisa", Gröhn arvioi vähittäiskaupan tilaa Atrian tulosjulkistustilaisuudessa Helsingissä.
Atrian tulosjulkistusta seurasi yhtiökokous Finlandiatalolla. Paikalle odotettiin 200–300 osakkeenomistajaa. Hallituksen osinkoehdotus viime vuoden tuloksesta yhtiökokoukselle on 0,46 (0,40) euroa osakkeelta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

