”Pysäyttävä tulos”: Huonot tiet ovat aiheuttaneet onnettomuusvaaran joka viidennelle suomalaiselle, vakuutusyhtiön kysely kertoo
LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan yhä useampi näkee teiden kunnon heikentyneen reilusti. Orpon hallituksen osoittamat tukirahat kunnossapitoon eivät välttämättä riitä.Valtaosa suomalaisista kokee teiden kunnon heikentyneen ja jopa yli viidennes on joutunut onnettomuusvaaraan teiden huonon kunnon takia, ilmenee LähiTapiolan teettämästä kyselystä.
Teiden vauriot ja vaarakokemukset korostuvat etenkin maaseudulla. Peräti 81 prosenttia suomalaisista on havainnut merkkejä teiden kunnon rapistumisesta: teillä näkyy kuoppia ja railoja, lisääntyneitä uria, routavaurioita sekä kuluneita ajoratamerkintöjä.
Kun pääkaupunkiseudulla asuvista 72 prosenttia oli huomannut merkkejä teiden huonommasta kunnosta, maaseutumaisissa kunnissa vastaava luku oli jopa 95 prosenttia.
”Onhan tämä pysäyttävä tulos. Hallitus on osoittanut ensi vuodelle teiden korjausvelan purkamiseen 250 miljoonaa, mutta ei se valitettavasti kovin pitkälle riitä, sillä teiden kunto on heikentynyt jo vuosia ja samalla uutta kulumista tapahtuu koko ajan”, pohtii tiedotteessa LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Kuluneena kesänä uutta päällystettä saatiin valtion ylläpitämille teille noin 1 500 kilometrin matkalle, kertoo Väylävirasto.
Traficom on arvioinut, että vuosittain maanteiden päällystysmäärän pitäisi olla jopa noin 3 500–4 000 kilometriä, jotta korjausvelka ei kasvaisi. Teiden kunnon parantamista vaikeuttaa ja korjausvelkaa kasvattaa tällä hetkellä myös raaka-aineiden ja työn hinnan kallistuminen.
LähiTapiolan kyselyn mukaan lähes joka neljäs (23 %) suomalainen on joutunut muutaman viime vuoden aikana läheltä piti -tilanteeseen tai onnettomuusvaaraan teiden huonon kunnon takia. Maaseutumaisissa kunnissa vaaratilanteen oli kokenut 34 prosenttia, kun taas pääkaupunkiseudulla asuvista vastaava luku oli 16 prosenttia.
”Kuopat ja rikkinäinen asfaltti rikkovat renkaita, tai jos kuoppia yrittää väistää varsinkin nopeassa vauhdissa, vievät äkilliset liikkeet helposti auton hallinnan”, sanoo Alaviiri.
Teiden erilaisista vauriotyypeistä kyselyssä nousivat erityisesti esille tien pinnan kuopat ja railot, joita oli havainnut yli 70 prosenttia, sekä teiden routiminen ja urat, joita kumpaakin oli pannut merkille noin puolet vastaajista.
”Jos uran pohjalla on vettä, auto voi joutua vesiliirtoon. Kun vesi jäätyy, lähtee auto nopeasti liukkauden takia hallinnasta, varsinkin jos tiessä on mutkaa”, Alaviiri selvittää.
Näin tutkimus tehtiin
LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 19.–25.5.2023 välisenä aikana 2 129 suomalaista.
He edustavat maan 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Kantar Public.
Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 2,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







