VIIKON KYSYMYS Harva suosii kaupan omia tuotemerkkejä
Miten suhtaudut tuotemerkkeihin ruokaostoksilla? MT tiedusteli asiaa lehden verkkosivuilla.
Kysymykseen vastasi noin 500 lukijaa. Heistä liki puolet ei välitä tuotemerkeistä. Muut tekijät ratkaisevat ostopäätöksen.
45 prosenttia kertoi ostavansa tunnettuja, perinteisiä tuotemerkkejä.
Vain 6 prosenttia ilmoitti suosivansa kaupan omia merkkejä.
Aihe keräsi jokusen kommentin Facebookissa. Melkein jokaisessa niistä painotettiin kotimaisuutta.
”Kotimaista ja jos mahdollista, niin kaupan omia tuotemerkkejä vältän”, kirjoitti Johanna Seppälä.
Outi Kemppaisen mukaan tuotemerkkiä enemmän vaakakupissa painavat maku ja kotimaisuus.
MT:n Facebook-sivuilla keskusteltiin Satamaidon murheista. Alkuviikon tuotanto jouduttiin vetämään myynnistä listeriaepäilyn vuoksi.
”Varmaan suuri kuluttajayleisö vähitellen alkaa tajuamaan Valion merkityksen Suomen maidonjalostuksessa ja pakkauksessa?” kiiruhti Hemmo Suikki kommentoimaan.
Moni muukin ylisti Valion toimintatapoja.
Sari Isokallion mielestä ”ei vaikuta hyvältä, jos täällä vielä ruvetaan kehumaan toisia meijereitä ja toisin sanoen mollaamaan Satamaitoa. Tässä maassa on tilaa muillekin meijereille kuin vain Valion. On kaikkien maidontuottajien etu, jos tilanne saadaan pian haltuun. Satamaito on ainakin nopeasti reagoinut tilanteeseen ja tiedottanut tehokkaasti.”
”Tuolla meijerissä voi olla mikrohalkeama laitteissa, joissa listeria pesii”, arvelee Pertti Moilanen.
Kaarina Kerttula muistelee, että ”Kokkolassakin meijeri ajettiin aikoinaan alas samanlaisten ongelmien takia”.
”Tässä tapauksessa voi sanoa että hädässä ystävä tunnetaan. Satamaidolla on hyviä yhteistyökumppaneita!” kannustaa Merja Soini.
Bongaa seuraava viikon kysymys MT:n nettisivuilta www.maaseuduntulevaisuus.fi.
Katja Lamminen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
