Kerralla valmiiksi
Ennätyksellinen 5,5, miljardin euron lisätalousarvio ajoitettuna tälle ja lähivuosille antaa mahdollisuuden valtiolle ja julkisen sektorin investoinneille päästä irti vuotuisesta budjettihäkistä.
Tehdä siis kerralla valmiiksi tärkeäksi ja järkeväksi arvioitu julkinen investointi ilman, että sen edistämistä tehdään paloissa budjettivuosi ja päätöskierros kerrallaan.
Tällaisia suurhankkeita ovat väyläinvestoinnit. Ne alkavat tuottaa täysimääräisesti julkista hyvää ja tehoa kansantalouteen vasta valmistuessaan.
Jospa nyt tunnin raideyhteydet Turkuun ja Tampereelle syntyvät kokonaisina työmaina, lähijunat saadaan raiteilleen Espoossa ja raitiotieliikenne kiskonsa. Kerralla valmiiksi.
Kun ykköstie rakennettiin moottoritieksi, hanke kesti yhteensä vuosikymmeniä. Viimeinen pätkä tietä, Lohja–Muurala, valmistui vuonna 2009.
Vasta sen jälkeen koko noin 150 kilometrin pituinen moottoritie on tuottanut talouteen sen lisäarvon, ajansäästön ja tieturvallisuuden, joka olisi valmiilla tiellä ollut jo paljon aiemmin.
Rahallisesti iso väylähanke lisäbudjetissa on myös Kontiomäki–Pesiökylä-radan peruskorjaus 81 miljoonalla eurolla. Rata palvelee metsäteollisuuden puukuljetuksia.
Merkitys on suuri metsäteollisuudelle ja sen puunhankinnalle ja -kuljetuksille.
Sama draiveri on ehdollisessa lupauksessa väylähankkeisiin Kemiin, mikäli Metsä Group päättää investoida biotuotetehtaaseensa.
Tiestön asfaltin korjaukset kannattaa tehdä nyt koronapaineissa, kun asfaltti on edullista ja julkiselle investoinnille on suhdannelaskussa tarvetta.
Suu säkkiä myöten -politiikka ei ole tässä tilanteessa järkevää, vaikka senkin perään on jo huutajia.
Suhdannepolitiikkaa tehdään ajassa. 5,5, miljardin euron lisäbudjetti, jos mikä, on tehty poikkeuksellisena aikana – ja työllisyyden ja kansantalouden tarpeisiin.
Keynesiläistä vastasyklistä politiikkaa.
Kun ajat paranevat, on myös vastakäännöksen aika. Purjehdustermein: otetaan uusi luovi, ja taas edetään. Samalla maksetaan laskua, vaikka nykyistä korkeammalla velkasuhteella voidaankin jatkaa. Alushan ei ole uppoamassa.
Ja termien kanssa tarkkana siellä: purjeita reivataan, suuntaa käännetään.
Palstalla tarkastellaan talouden käänteitä joka toinen viikko. Kirjoittaja on MT:n taloustoimittaja ja koulutukseltaan ekonomisti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
