Energiastrategia nojaa vahvasti bioenergiaan - dieselin hinnan arvioidaan nousevan 33 senttiä litralta.
Raskaalle liikenteelle kaavaillaan korvausta biopolttoaineiden aiheuttamasta hinnan noususta.
Sähköautojen latausverkoston rakentamista aiotaan tukea energia- ja ilmastostrategiassa. Dieselin hinta nousee. Kuva: Jaana KankaanpääHallitus nojaa energia- ja ilmastostrategiassaan vahvasti bioenergiaan ja biopolttoaineiden osuuden nostoon liikenteessä, torstain tiedotustilaisuudessa kerrottiin.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvioi, että dieselpolttoaineen hinta voi kohota 33 senttiä litralta, kun fossiilisia polttoaineita korvataan biopolttoaineilla. Ministerin mukaan raskaan kaluston liikenteen kustannusten korvaamiskeinoja harkitaan hallituksessa.
Strategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden osuus kaikesta tieliikenteen polttoaineesta nostetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, kun nykyinen tavoite on 23,5 prosenttia.
Se edellyttää myös biopolttoainetehtaita. Hallitus uskoo, että linjaukset tuovat kotimaahan investointeja ja tuhansia työpaikkoja.
Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 vähintään 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa. Ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen (kok.) uskoo, että sähköautot kehittyvät niin nopeasti, että niitä on tuolloin selvästi tavoitetta enemmän. Siihen päästään muun muassa latausverkostoa tukemalla.
Kivihiilestä luovutaan kokonaan ja öljyn käyttö puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) kertoi. Uusiutuvien investointitukia kohdennetaan biopolttoainelaitoksiin sekä maatalouden ja yhdyskuntien jätteiden käyttöön yhdistetyssä lämmön ja sähkön tuotannossa.
Rehn kertoi, että valtion budjetin menot kasvavat 2020 mennessä 160–240 miljoonaa euroa. 2020-luvulla menoja kertyisi 900 miljoonaa euroa.
Varsinaiset strategian aiheuttamat yksittäiset toimet ja kustannukset päätetään budjetin teon yhteydessä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
