K-kauppiaat: Ostovoimaa ei saa vaarantaa
Tänä vuonna sata vuotta täyttävä K-kauppiasliitto kantaa huolta arvonlisäveron korotuspaineista.
”Ruuan alv:n korotus söisi suoraan ostovoimaa”, liiton puheenjohtaja Esa Kiiskinen sanoo.
”Yleisen arvonlisäveron korotus verottaisi entisestään muun kuin ruokakaupan kilpailukykyä. Jo nyt suomalaiskauppa menettää myyntiä alemman alv:n ulkomaiselle verkkokaupalle.”
Kiiskinen perää malttia päätöksentekoon.
”En usko, että nykyiset ongelmat ratkaistaisiin pelkillä menoleikkauksilla. Myös veroja jouduttaneen korottamaan mutta toivottavasti maltillisesti. Kyse on myös työpaikoista, sillä kaupan ala työllistää esimerkiksi puolet nuorista.”
Kun julkisen talouden kustannuksia karsitaan pitkällä aikavälillä, K-kauppiaat ovat valmiita tuottamaan osan palveluista maakunnissa.
”Kaupat voisivat esimerkiksi toimittaa aterioita vanhuksille, myydä käsikassa-apteekkitavaroita tai tukea muita paikallisia palveluita.”
Liittoon kuuluu nyt 1 234 K-kauppiasta ympäri Suomea.
Perustehtävä on sama kuin sata vuotta sitten: kaupankäynnin kannattavuuden edistäminen ja K-kauppiasammatin edellytysten vahvistaminen.
”Myös liiton viime vuonna uudistettu strategia tähtää siihen, että vuonna 2112 voitaisiin juhlia menestyvien K-kauppiaiden liiton 200-vuotisjuhlia”, Kiiskinen arvioi.
Toimintamallit ovat toki muuttuneet. Esimerkiksi oma takausyhtiö ei enää lainaa rahaa, nyt se takaa investointeja.
K-kauppojen kilpailuvalttina Kiiskinen pitää ketteryyttä.
”Kauppiasvetoisuuden ansiosta olemme lähellä asiakasta ja elämme vahvasti yhteisön sisällä.”
Vuonna 1994 aloitettu ketjutoimintauudistus herätti alkuvuosina närää. Kiiskinen kuitenkin uskoo, että suhde Keskoon on tänä päivänä kunnossa.
”Mielestäni yhteistyö Keskon kanssa kehittää K-kauppojen toimintaa. Molemmat menestyvät toistensa avulla”, hän toteaa.
”Kireän kilpailun takia ketjuohjaus on välttämätöntä, jotta säilyisimme markkinoilla.”
K- ja S-ryhmä taistelevat tiukasti ruokakaupan markkinaosuuksista. Myös saksalainen Lidl on vakiinnuttanut paikkansa, mutta Kiiskinen ei usko muiden ulkomaisten ketjujen ryntäykseen.
”Suomi tuskin on kovin houkutteleva jo pitkien välimatkojen takia. Helpolla Lidl ei ole paikkaansa ottanut vaan on joutunut tekemään töitä vuosia ja käyttämään siihen paljon rahaa.”
Vaikka kilpailu ryhmien välillä on kovaa, pahin kilpailija K-kauppiaalle on usein toinen K-kauppa. Eväitä kilpailuun on vähemmän, kun molemmissa on samat tarjoukset ja niissä myydään muun muassa suosittuja Pirkka-tuotteita.
Maaseudun pienille kaupoille keskioluen myynnin loppuminen voisi Kiiskisen mukaan olla kohtalokasta.
”Kaupat tuskin elävät vain keskioluen myynnillä, mutta sen loppuminen saisi asiakkaat ajamaan isompiin keskuksiin ja tekemään muutkin ostoksensa siellä.”
TIINA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
