Agco Powerin moottoritehdas on kiertänyt pienissä Valtroissa EU:n päästörajoja
Agco Power kiertää EU:n päästömääräyksiä pienimmässä moottorimallissaan. Moottorille hyväksytyt päästörajat ovat korkeampia kuin kilpailijoille sallitut ja hetken päästä yli kymmenkertaiset kilpailijoihin verrattuna.
Kyseistä moottoria käytetään muun muassa Valtran pienimmissä malleissa.
Linnavuoren moottoritehtaalla oltiin hereillä ja luettiin tarkasti liikkuvien työkoneiden moottoridirektiiviä kuluvan vuosikymmenen alussa.
Direktiiviin oli jäänyt mahdollisuus, jota moottoritehdas käytti ja käyttää hyödyksi, ilmeisesti ainoana moottoritehtaana maailmassa.
Asia huomattiin tänä vuonna myydyn Valtra A93:n rekisteriotteesta, jossa 76-kilowattisena myytävän Valtra A93-traktorin nimellistehoksi kerrotaan 36 kilowattia.
Maaseudun Tulevaisuus kokosi liikenteen turvallisuusvirasto Trafin avoimista ajoneuvojen rekisteröintitiedoista kaikki siellä olevat traktorit. Lista ulottuu 1990-luvun puolelle ja sisältää yli 90 000 traktorin rekisteröintitiedot.
Valtrojen ohella päästömääräyksiä kiertäviä moottoreita havaittiin Massey-Fergusonin pienimmistä traktorimalleista ja myös parista Fendtistä.
Kaikissa on Agco Powerin Linnavuoren moottoritehtaan kolmisylinterinen moottori. Nelisylinterisissäkin moottoreissa menettelyä käytettiin vuosikymmenen alussa, mutta ei enää.
Myös New Hollandilta huomattiin samansuuntaista yritystä.
Kaiken kukkuraksi moottoripaja sai vielä lisähyötyä, kun moottoridirektiiviä uudistettiin kolme vuotta sitten.
Moottoreiden tehoilla kikkailulle pantiin stoppi ja päästöluokka määräytyy maksimitehon mukaan.
Kilpailijat eivät pysty enää käyttämään samaa porsaanreikää, mutta Linnavuoren moottoritehdas pystyy halutessaan aina vuoteen 2019, jolloin päästörajat näillä näkymin seuraavan kerran kiristyvät.
Moottoreiden päästömääräyksiä kiristettiin vuosi sitten, mutta se ei koskenut alle 56 kilowatin tehoisia moottoreita.
Agcon moottoritehdas onnistui saamaan kolmisylinteriset moottorit tehorajan alle, jolloin uusimmat päästönormien kiristykset eivät koske niitä.
Tällä hetkellä ero kilpailijoiden moottoreihin on vielä pieni, mutta ero repeää viimeistään ensi syksynä, kun edellisen päästönormin, Stage 3B:n, siirtymäaika loppuu ja siirrytään Stage 4:n mukaisiin koneisiin.
Valtra voi käyttää Agcon Stage 3A -moottoreita, kunnes seuraava päästönormi tulee, ehkä vuonna 2019.
Trafin tyyppihyväksyntäyksikön päällikkö Marko Sinerkivi toteaa, että asia oli esillä ja keskustelussa muutama vuosi sitten. Asia pengottiin perin juurin läpi.
Lopputulema oli, että moottoritehdas toimi säädösten mukaan, vaikkakaan ei ehkä säädösten laatijan tarkoittamalla tavalla.
Sinerkivi korostaa, että tässä on kyse aivan muusta kuin Volkswagenissa, joka huijasi viranomaisia. Linnavuoren moottori on päästödirektiivien mukainen.
Myös saksalaiset tyyppihyväksyntäviranomaiset kiinnostuivat Agco Powerin kolmisylinterisistä moottoreista ja kävivät Suomessa muutama vuosi sitten.
”Saksalaiset katsoivat paperit läpi ja päätyivät samaan lopputulokseen kuin me”, Sinerkivi sanoo.
Moottorit kelpasivat saksalaisille.
Veikko Niittymaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
