Suomalaisyritykset toivovat paikkatiedolla vauhtia liiketoimintaan
Suomalaisyritykset näkevät sijaintitiedon hyödyntämiselle runsaasti lisämahdollisuuksia liiketoiminnassaan.
Paikkatietoa voidaan hyödyntää metsäalalla esimerkiksi hakkuumahdollisuuksien suunnittelussa. Kuva: Johannes WiehnKarttakeskuksen tuoreessa selvityksessä yritykset arvioivat, että jalostuneen paikkatiedon avulla olisi mahdollista kohdentaa paremmin markkinointikampanjoitaan ja optimoimaan jakeluverkostoja.
Karttakeskuksen tuoreessa Paikkatieto 2016 -kyselyssä selvitettiin paikkatietoratkaisujen tämänhetkistä käyttöä ja niihin liittyviä odotuksia suomalaisyrityksissä.
"Suomalaisyritykset tuntuvat jakautuneen suhtautumisessaan paikkatietoon ja laajemminkin digitalisaatioon. Iso osa yrityksistä kehittää aktiivisesti liiketoimintaansa ja hakee uusia mahdollisuuksia digitaalisista ratkaisuista, kun taas passiivisemmat keskittyvät tiukasti nykyiseen toimintaansa", sanoo Karttakeskuksen johtava konsultti Jarmo Suoranta.
Paikkatieto on maantieteellisen sijainnin hyödyntämiseen perustuvaa teknologiaa, jolla on koko ajan enemmän soveltamismahdollisuuksia sekä yrityksissä että julkisissa palveluissa. Uusia mahdollisuuksia vauhdittavat teknologioiden nopea kehitys ja hintojen lasku.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
