Ruokakaupan kisa iskee pahiten maito- ja lihateollisuuteen
Kaupan tiukka hintakisa on heikentänyt elintarviketeollisuuden kannattavuutta. Myös kaupan kaksoisrooli ostajana ja kilpailijana on ongelmallinen.
"Kaupan hintakisa dominoi tällä hetkellä markkinaa, ja se vaikuttaa kaikkeen tekemiseen", sanoo johtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta. Kuva: Riitta RyynänenRuokakaupan tiukka hintakilpailu on heikentänyt erityisesti lihateollisuuden, maidonjalostuksen ja leipomoiden kannattavuutta.
Elintarviketeollisuusliiton johtajan Heli Tammivuoren mukaan yritykset joutuvat tekemään yhä enemmän töitä edes kohtuullisen tuloksen aikaansaamiseksi.
"Kannattavuus on heikentynyt varsinkin niillä isoilla toimialoilla, joilla on jo valmiiksi vaikeaa esimerkiksi Venäjä-pakotteiden takia", Tammivuori sanoo.
Syynä ovat myös muuttuneet kulutustottumukset. Siitä esimerkkinä on, että ihmisten ostokäyttäytyminen suuntautuu entistä enemmän halvempiin elintarvikkeisiin ja he ostavat ylipäätään aiempaa vähemmän ruokaa.
Elintarviketeollisuusliiton jäsenilleen tekemä kysely osoittaa, että 47 prosentilla yrityksistä operatiivinen kannattavuus heikkeni viime vuonna. Yli puolet vastaajista ilmoitti, että syynä kannattavuuden huononemiseen on juuri kaupan hintakisa.
Kaupoista S-ryhmä sanoo halpuuttamiskampanjallaan kasvattaneensa myyntivolyymeja ja sitä kautta tehneensä hyvää myös elintarviketeollisuuden toimijoille.
Tammivuoren mukaan teollisuus ei ole tuonut esille vastaavanlaisia myönteisiä viittauksia nykymeiningistä.
"Isona linjana on luettavissa lähinnä vaihtoehdottomuus. Hintakisa dominoi tällä hetkellä markkinaa, ja se vaikuttaa kaikkeen tekemiseen."
Ongelmana Tammivuori näkee etenkin kaupan kaksoisroolin: se on teollisuuden suuntaan sekä ostaja että omien merkkien takia samaan aikaan myös kilpailija.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

