Viranomaisten saavutettavuudessa yhä isoja ongelmia − lähes kaikilla nettisivustoilla puutteita
Vain yksi Avin tarkastama viranomaisten nettisivusto ei sisältänyt puutteita.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astui voimaan vuonna 2019. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääViranomaisten nettisivuilla riittää yhä parannettavaa. Lähes kaikki nettisivut sisältävät tarkastusten perusteella puutteita saavutettavuudessa.
Saavutettavuudella tarkoitetaan, että verkkosivut ja mobiilisovellukset sekä niiden sisällöt ovat sellaisia, että kuka tahansa voisi niitä käyttää ja ymmärtää mitä niissä sanotaan. Esimerkiksi näkö- tai kuulovammaisille nettisivujen käyttäminen voi pahimmillaan pysähtyä saavutettavuusongelmiin.
Viime vuoden lopulla Euroopan komissiolle annettiin ensimmäistä kertaa Suomea koskeva raportti julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta. Raportin mukaan kanteluita käsiteltiin vuonna 2020 yhteensä seitsemän. Vuonna 2021 käsiteltyjen kanteluiden määrä kasvoi 18 kanteeseen.
”Voisi ajatella, että tietoisuus käyttäjien parissa on lisääntynyt”, toteaa ylitarkastaja Viena Rainio Avin saavutettavuuden valvonnan yksiköstä.
Kanteluiden käsittelyn ohella Avi valvoo myös omatoimisesti viranomaisten nettisivujen saavutettavuuden toteutumista. Valvontaa suoritetaan kahdella tavalla. Yksinkertainen valvonta toimii pääosin automatisoidusti, kun taas kattavassa valvonnassa saavutettavuuden valvonnan yksikkö käy asiantuntijavoimin verkkosivuja läpi.
Viime vuonna yksikkö tarkasti yksinkertaistetun ja kattavan valvonnan avulla yhteensä 129 digitaalista palvelua.
”Oli vain yksi sivusto, jossa puutteita ei ollut laisinkaan. Edelleen siis on saavutettavuuden suhteen tehtävää.”
Yksikään kattavassa valvonnassa mukana ollut sivusto ei täysin täyttänyt digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia. Joillakin yksittäisillä sivuilla saavutettavuusongelmia ei tosin ilmennyt.
Koska valvontajaksoja on suoritettu vain yksi, on Rainion mukaan liian aikaista sanoa missä asioissa saavutettavuudessa on säännönmukaisesti puutteita.
Raportin mukaan suurin osa havaituista puutteista liittyi kuitenkin sokeiden ja heikkonäköisten henkilöiden mahdollisuuksiin käyttää palveluja. Nettisivut eivät esimerkiksi tukeneet sivujen selaamista helpottavan avustavan teknologian käyttöä.
Näihin kuuluu esimerkiksi puhesyntetisaattori, joka muuntaa näytöllä olevan tekstin koneääneksi eli synteettiseksi puheeksi. Puhesyntetisaattori tarvitsee toimiakseen ruudunlukuohjelman, joka tulkitsee tietokoneen näytöllä olevan tekstin ja välittää sen edelleen puhesyntetisaattorille tai pistenäytölle.
Digitaalisten palveluiden saavutettavuutta on vaadittu viranomaisilta jo useamman vuoden ajan. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin perustuva laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astui voimaan 1.4.2019, ja saavutettavuusvaatimusten soveltaminen käynnistyi portaittain 23.9.2019.
Viimeinen porras saavutettiin viime vuoden kesäkuussa, kun kaikkien viranomaisten mobiilisovellusten piti olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia.
Direktiivissä säädetään julkisen hallinnon verkkopalveluiden saavutettavuuden minimitasosta sekä keinoista, joilla saavutettavuuden toteutumista valvotaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


