Digi-alv halutaan painettujen lehtien tasolle
Viestinnän keskusliiton toimitusjohtajan mielestä Norjan linjaus digitaalisten eli sähköisten mediasisältöjen arvonlisäveron laskemisesta nollaan on erinomainen esimerkki kotimaisen median puolustamisesta."Median digitalisaation etenemisen jarruna on digisisältöjen korkeampi arvonlisävero. Digi-alv olisi laskettava samalle tasolle printtilehtien", sanoo Viestinnän Keskusliiton vt. toimitusjohtaja Jukka Holmberg.
Holmbergin mukaan Suomen on seurattava Norjan esimerkkiä. Maa hakee eurooppalaisten kilpailuviranomaisten hyväksyntää kaikkien digitaalisten uutis- ja ajankohtaismedioiden arvonlisäveron laskemiseksi 25 prosentista nollaan. Painetut lehdet on Norjassa vapautettu arvonlisäverosta.
Holmberg puhui torstaina Sanomalehtien Liiton kevätkokouksessa Tampereella.
Suomessa sanoma- ja aikakauslehtien tilausten arvonlisävero nostettiin viime vaalikauden alussa nollasta kymmeneen prosenttiin. Digilehtien ja e-kirjojen veroa kuluttajat maksavat 24 prosenttia.
Holmbergin mukaan kotimaisen median moniarvoisuus on vaarassa, jos kilpailutilannetta ei korvata tasapuoliseksi kansainvälisten toimijoiden ja verorahoitteisen Yleisradion kanssa.
”Yksityiseltä media-alalta on kadonnut neljässä vuodessa 2000–3000 työpaikkaa. Moni suuri mediayhtiö on tehnyt alkuvuonna tappiota tai selvästi aiempaa heikompaa tulosta.”
Median digiveron alentaminen vaatii EU:n päätöksen. EU-komissio lupasi selvittää asiaa keskiviikkona julkistetussa digitaalisten sisämarkkinoiden strategiassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
