Kuluttajan vaikea toive
MTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan jopa neljäsosa kuluttajista haluaisi ostaa ruokansa raaka-aineet suoraan maatilalta (MT 11.7.). Halu ei kuitenkaan toteudu, sillä vain kaksi prosenttia hankkii sianlihaa sen tuottajalta ja kolme prosenttia kauppahalleista tai pientuottajien tuotteita myyvistä kaupoista.
Syitä ristiriitaisiin lukuihin löytyy varmasti sekä kuluttajista että suoramyyntiketjuista.
Kuluttaja vastaa helposti kyselyissä hyviksi olettamiensa asioiden puolesta, mutta toimii kotioloissaan toisin – lähiruuan ja suoramyynnin suosija saattaa löytää itsensä usein hypermarketin liha-altaalta.
Myös tuottajat vielä tunnustelevat lähiruokabuumin laajuutta ja kestoa. Toimitusketjut ovat vielä vaillinaiset, eivätkä kata kasvavaa kysyntää.
Sitä paitsi olisi käytännössä mahdotonta, että joka neljäs kaupunkilainen hakisi ruokansa maalta, tai että suuri osa viljelijöistä matkaisi kaupunkiin kauppaamaan tuotteitaan.
Marketista ruokaa ostavan ja suoramyyntiä kaipaavan kuluttajan toive on vaikea toteuttaa. On kuitenkin tuottajienkin etu, jos vuorovaikutus kuluttajiin lisääntyy. Toimivia myyntitapoja ja -kanavia kannattaa kehittää.
MT:n haastattelema laukaalainen sianlihan tuottaja ja suoramyyjä Pekka Kauppinen muistuttaa kuitenkin tähänastisen kehityksen suunnasta – tilateurastamojen määrä on 15 vuodessa pienentynyt yli sadasta alle 40:een.
Ilmiötä olisi syytä tutkia. Onko kyse kuitenkin kysynnän puutteesta, vai ovatko pienjalostajaa koskevat vaatimukset jo niin tiukat, ettei alalle haluta lähteä?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
