Edullisen ruuan suosio kasvaa
Epävarmuus taloustilanteesta näkyy elintarvikekaupoissa edullisempien perustuotteiden suosimisena ja kaupan omien merkkien tarjonnan lisääntymisenä, Elintarvikealan tuoreessa toimialakatsauksessa arvioidaan.
Elintarvikkeiden hinnat ovat kallistuneet, mutta hintojen nousu ei kuitenkaan ole parantanut yritysten kannattavuutta, koska monien tuotannontekijöiden hinnat ovat kohonneet. Kuitenkin myös tuottajat ovat vaikeuksissa tuotantokustannusten kohotessa.
Katsauksen koonnut toimialapäällikkö Leena Hyrylä Kaakkois-Suomen elykeskuksesta arvioi, että lähiruuan suosio näyttää jatkavan kasvuaan.
Elintarvikeyrityksen määrä kääntyi nousuun viime vuonna. Uusia yrityksiä perustettiin 141, kun toimintansa lopetti 105 yritystä.
Hintojen nousu näkyy elintarviketeollisuuden liikevaihdon kasvuna, vaikka tuotannon määrä ei ole noussut.
Elintarviketeollisuus investoi viime vuonna noin 400 miljoonalla eurolla ja tänä vuonna investointien ennustetaan kohoavan 490 miljoonaan euroon.
Suomalaisia elintarvikkeita vietiin vuosi sitten 1,6 miljardin euron arvosta eli ennätysmäärä. Ruuan kauppatase kuitenkin heikkeni, sillä elintarvikkeita tuotiin 4,3 miljardin arvosta.
Tammi–toukokuussa tuonnin arvo oli 6,9 prosenttia korkeampi kuin vuotta aiemmin.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
