
Uusi Astra Sports Tourer kasvoi joka suuntaan, katso video koeajosta!
Farmarimallilla haastetaan Octaviaa ja Avensista.
Autotoimittajat ovat valinneet Astran vuoden autoksi 2016 Suomessa ja useassa muussa eurooppalaisessa maassa. Kuva: Eija Mansikkamäki
Hallintalaitteet ovat tuttuja 5-ovisesta. Lisävarustelu tuo paljon nappuloita ja lisää levottomuutta kojelaudan muotoilu. Kuva: Eija Mansikkamäki
Lisävarusteena saa jalan heilautuksella toimivan takakontin. Liikeanturi on puskurin alla oikealla. Kuva: Eija MansikkamäkiSanonnan mukaan kaikki autot ovat lopulta Opeleita. Eli ei-niin-hyviä.
Nyt voi sanoa, että voi, jos olisivatkin.
Uusi viisiovinen Opel Astra esiteltiin syyskuussa, hiljattain Suomessa esiteltiin myös farmarimalli Sports Tourer.
MT koeajoi farmarin Portugalissa pääsiäisen alla kahdella eri moottorilla. Bensiinikäyttöinen 1,4-litrainen turbo automaattivaihteistolla kulki tasaisesti ja jaksoi nousta kivuttomasti jyrkemmätkin kiemuratiet.
Isomman vaikutuksen teki kuitenkin 1.6 Bi-Turbo ja sen kolmas vaihde, joka jaksoi vääntää serpentiiniteillä 1 500 kierroksesta kolmeen tonniin ja nostaa nopeuden kevyesti neljästäkympistä kahdeksankymppiin – ylämäissä. Vaihde toimii näissä tilanteissa kuin automaatti. Kuusivaihteinen auto kulki ketterästi ja vakaasti myös tasaisella maantiellä isommilla nopeuksilla.
Suomessa reippainta kysyntää odotetaan 1,4-litraiselle bensiinimoottorille. Myyntiodotuksia on ladattu myös 1,0-litraiseen automaattiin.
Tässä kärryssä pidempikin ihminen näkee hyvin ja löytää hyvän ajoasennon. Opel kertookin tavoittelevansa farmari-Astralla kompakti- eli C-luokassa erityisesti Škoda Octavian ”päänahkaa” ulkomitoilla. Ford Focusta haastetaan tuoreudella, Toyota Avensista tavaratilan koolla ja Volkswagen Golfia hinnalla.
Mahdollisuuksia on. Astra on joukon uusin ja kasvattanut ulkomittojaan: tehnyt tilaa matkustajille ja laajentanut tavaratilaa. Konttiin mahtuu 540 litraa kuljetettavaa ja penkit käännettynä 1 630 litraa. Takapenkki kääntyy kätevästi osissa 40-20-40.
Auton keveyteen on panostettu, jotta kulutus ja päästöt on saatu alas. Lopputulos on asiallinen ja toimiva. Moitteen sanat jäykähköstä ohjauksesta, kojelaudan muotoilusta, mutkikkaasta näyttöruudun käytöstä ja penkin säätöjen piileskelystä syvällä sivussa.
Hinta on kilpailukykyinen: farmari alkaa 22 000 eurosta ja jää eri tavoin paketoituine lisävarusteineenkin alle 30 000 euron. Rahalla saa lämmitettävää nahkarattia, automaatti-ilmastointia, avaimetonta käynnistystä, lämmitettävää takapenkkiä, kaistavahtia, törmäyksenestoa, peruutustutkaa sekä jalan heilautuksella aukeavan takakontin, hierovan kuskin penkin ja ulkovalaistuksen mukaan säätyvät led-matriisivalot.
Kojelaudan näyttöjärjestelmä pelaa yhteen Applen ja Androidin, mutta ei Nokia-peräisen Microsoftin kanssa.
Viisioviset Astrat valmistetaan Puolassa ja farmarit Isossa-Britanniassa. MT kysyi myös teräksen alkuperää. Se ei tule Torniosta, vaan Saksasta ja Intiasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
