Metalliliiton neuvottelut katkesivat, PAMin venymässä yli takarajan
Metallin Riku Aalto: Yhteistä näkemystä työajan pidentämisestä ei löytynyt.
PAMin hallituksen on määrä kokoontua uudelleen iltapäivällä, kun neuvotteluratkaisut ovat syntyneet. Lehtikuva / Roni RekomaaMetalliliiton ja Teknologiateollisuuden neuvottelut kilpailukykysopimuksesta ovat katkenneet. Metalliliiton puheenjohtajan Riku Aallon mukaan edellytyksiä löytää neuvotteluratkaisua ei ollut.
Metalliliitto aikoo ilmoittaa keskusjärjestöille kello 16, että neuvottelutulosta ei ole. Neuvottelut kariutuivat Aallon mukaan siihen, ettei yhteistä näkemystä työajan pidentämisestä löytynyt.
"Me esitimme työnantajalle, että paikallisesti voidaan sopia, koska siellä on parhaat edellytykset katsoa, mihin työaika sijoitetaan."
Metalliliiton jääminen kilpailukykysopimuksen ulkopuolelle kaataisi todennäköisesti koko sopimuksen. Aalto ei tuoreeltaan halunnut arvioida sopimuksen kohtaloa.
"Tämä jää keskusjärjestöjen ja maan hallituksen arvioitavaksi, että mikä kattavuuskriteeri on. Me emme halua lähteä sitä arvioimaan."
Palvelualojen ammattiliitto PAMin neuvottelut kilpailukykysopimuksen soveltamisesta ovat venymässä yli takarajan. Puheenjohtaja Ann Selinin mukaan kyse on kuitenkin toivottavasti vain muutamista tunneista.
Kaikki liiton sopimukset ovat edelleen auki.
"Meillä on aika paljon sellaista valmista, että jos kokonaisuus syntyy, nämä saadaan varmasti iltapäivän aikana kasaan", Selin sanoi tavattuaan liiton hallitusta iltapäivällä.
Kaupan alan osalta jatkoneuvottelut alkoivat kello 13 sekä majoitus- ja ravitsemusalalla kello 15. Selinin mukaan keskeisiä asioita on yhä auki, muun muassa työajan pidentämisestä ja selviytymislausekkeesta.
"Tämä ei ole helppo harjoitus edelleenkään. Me neuvottelemme kuitenkin työntekijöille heikennyksistä ja mikään ei ole varmaa. Koskaan en ole neuvottelijana ollut näin epävarma siitä, mikä on lopputulos", Selin kuvasi.
Liitto on ollut huolissaan varsinkin siitä, miten 24 tunnin työajan pidennys ulotetaan osa-aikaisiin. Selin arvioi iltapäivällä, että asiassa on mahdollista löytää kohtuullinen ratkaisu.
Liitolla on kaikkiaan 50 sopimusta, joista lukuisissa pienemmistä neuvottelut ovat jo pitkällä. Pöydissä odotetaan kuitenkin isojen sopimusten valmistumista. Ammattiliiton hallitus kokoontuu uudelleen kello 16 käsittelemään neuvotteluratkaisuja.
Palvelualojen ammattiliittoon kuuluu noin 230 000 jäsentä.
Kilpailukykysopimuksen alakohtaisten neuvotteluiden takaraja on tänään kello 16.
Palvelualojen työnantajaliiton Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto arvioi, että jotkut heidän aloistaan jäävät kilpailukykysopimuksen ulkopuolelle.
"On todennäköistä, että meillä joitakin ulosjääntejä tulee joka tapauksessa tapahtumaan näidenkin neuvotteluiden seurauksena."
Jo ennalta tiedettiin, että Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton osalta työntekijät ovat jäämässä sopimuksen ulkopuolelle.
Paltan sopimusten osalta kattavuus oli kello 14 aikaan yli 40 prosenttia, kun sopimuksissa on noin 140 000–150 000 palkansaajaa. Suurimmat auki olevat sopimukset olivat rahoitusala, vakuutusala ja vartiointiala.
Mahdollisimman paljon sopimuksia yritetään Aarton mukaan saada valmiiksi kello 16 mennessä. Paltassa on kuitenkin varauduttu jatkamaan neuvotteluita tämän jälkeenkin.
"Lopputulos on tärkeintä. Silloin ajan kuluminen loppupeleissä on toisarvoista. Meillä on nyt neuvoteltu viimeiset kaksi, kolme yötä ja jos aikaa tarvitaan, sitä käytetään. Selvää on, että aikaa ei ole enää kauhean paljon missään tapauksessa."
Työmarkkinakeskusjärjestöt tapaavat huomenna kello 15 arvioimaan sopimuksen kattavuutta eli sitä, kuinka moni palkansaaja on mukana sopimuksen piirissä.
"Sen jälkeen tilanne hyvin pitkälti lukkiutuu", Aarto muistuttaa.
Jo nyt näyttää selvältä, että ict-ala on jäämässä sopimuksen ulkopuolelle, koska neuvottelut noin 10 000–15 000 palkansaajan työehdoista eivät ole edes alkaneet. Umpikuja johtuu siitä, että ammattiliitto Pro halusi ratkaista ensin vuokratyövoiman käyttöä koskeneen vanhan kiistan ennen neuvotteluiden aloittamista.
"Itse lähden siitä, että valitettavasti se ala jää ulos", Aarto sanoi.
Kauppamerenkulku on jäämässä pois kilpailukykysopimuksesta.
Merimies-Unionin hallitus hyväksyi alan neuvottelutuloksen tänään, mutta työnantajapuolen Suomen Varustamot ei. Suomen Varustamot ry:n hallitus totesi, että neuvotteluissa oli esitetty työehtosopimuksiin sellaisia kustannusvaikutteisia muutoksia, jotka ylittävät kilpailukykysopimuksen raamit.
Suomen Varustamot ry:n tiedotteen mukaan esimerkiksi vuosittaisen työajan 24 tunnin pidennyksestä ei saatu yhteistä näkemystä aikaiseksi.
Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting hämmästelee Merimies-Unionin tiedotteessa varustamoiden ratkaisua hylätä kaksivuotinen työehtosopimusratkaisu, jossa ensimmäisen vuoden korotukset olisivat olleet nolla prosenttia ja toinen vuosi olisi ollut sidottu yleiseen linjaan ja mahdolliseen tulevaan Suomen malliin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
