Keskon pomo kertoo: Tästä syystä yhtiö on selvinnyt broilerikaaoksesta lähes kuivin jaloin
Kesko osto- ja myyntipäällikön mukaan broileritilanne on haastava koko markkinan näkökulmasta.
Yksi syy siihen, ettei Kesko ole kärsinyt HK Scanin toimitusvaikeuksista niin paljon kuin kilpailijansa, on Vuorisen mukaan Keskon kauppiasliiketoimintamalli. Kuva: Venla TirkkonenLihayhtiö HK Scanin Rauman tehtaan ongelmat ovat näkyneet S-ryhmän kauppojen hyllyillä viime vuoden loppupuolelta lähtien.
Keskon hankintayksikön osto- ja myyntipäällikkö Janne Vuorinen myöntää, että broileritilanne on tällä hetkellä haastava koko markkinan näkökulmasta. Vuorisen mukaan myös Keskolla on ollut yksittäisiä tuotepuutteita yksittäisissä myymälöissä.
"Saatavuus on ollut vähintäänkin kohtuullinen. Ongelmia ei ole ollut mitenkään laajalla rintamalla", hän sanoo.
Yksi syy siihen, ettei Kesko ole kärsinyt HK Scanin toimitusvaikeuksista niin paljon kuin kilpailijansa, on Vuorisen mukaan Keskon kauppiasliiketoimintamalli. Keskon kaupoissa kauppiaat vastaavat pääsääntöisesti itse hankittavista tuotteista, kun taas S-ryhmässä asiat hoidetaan ketjuohjauksen kautta.
Kauppiaat pyrkivät hänen mukaansa pitämään asiakkaista mahdollisimman hyvää huolta, joten puuttuville tuotteille pyritään löytämään korvaajat mahdollisimman nopeasti. Ammattitaitoinen kauppias löytää osto- ja myyntipäällikön mukaan korvaavat tuotteet hyvinkin nopeasti.
"Tilanteeseen nähden olemme pärjänneet ihan hyvin", hän vakuuttaa.
Toinen syy, joka on auttanut siihen, että Kesko on selvinnyt toimitusongelmista lähes kuivin jaloin, on Vuorisen mukaan se, ett' Kesko reagoi muuttuneeseen tilanteeseen nopeasti. Heti, kun Kesko sai ensimmäisiä tietoja mahdollisista toimitusvaikeuksista, yhtiössä alettiin osto- ja myyntipäällikön mukaan pohtia korvaavia tuotteita.
"Ei me sen suhteen yhtään odoteltu. Jälkiviisaana voi sanoa, että ne päätökset olivat ihan onnistuneita", Vuorinen arvioi.
Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs toteaa Maaseudun Tulevaisuudelle lähetetyssä sähköpostiviestissä, että yksittäisissä broilerituotteissa on ollut toimitushaasteita, mutta pääsääntöisesti kaikissa Lidl-myymälöissä broileria on riittänyt hyvin.
Lue lisää:
Tyhjien hyllyjen kirous jatkuu: S-ryhmä ei saa riittävästi broileria Atrialtakaan
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
