S-ryhmä hakee kustannustehoauudella johdolla ja strategialla
S-ryhmä uusii strategiaansa ja johtajistoaan ja aikoo merkittävästi parantaa tulostaan tänä vuonna. Kustannustehokkuutta parannetaan. Verkkokauppaan satsataan maltilla.
Uusi pääjohtaja Taavi Heikkilä esitteli S-ryhmän tulosta torstaina. Yhteenlaskettu tulos ennen veroja ja satunnaiseriä nousi 226 miljoonaan euroon. Parannus oli seitsemisen prosenttia viimevuotisesta.
Liikevaihdossa S-ryhmä ylsi yli 11 miljardiin euroon. Kasvua oli prosentti. Parhaiten meni päivittäistavarakaupassa. Autokaupasta luovuttiin. Maatalouskauppa pääosin myytiin muualle.
”Työntäyteistä on ollut”, Heikkilä kuvaa puolentoista kuukauden pääjohtajuuttaan.
Tänä vuonna S-ryhmässä odotetaan kaupan supistuvan. Alueosuuskaupoilta halutaan entistä tahtia ja SOK:n nousevan tappiolta nollatasolle. Kaupan elpyminen jää seuraavaan vuoteen.
SOK:ssa nimitettiin uusia johtajia. Johtoportaasta lähtevät Antti Sippola ja Vesa Kyllönen. Sippola toimi vuosikymmeniä ryhmässä ja viimeksi vt. pääjohtajana.
Uuteen kenttäjohtajan tehtävään nimettiin Arttu Laine. Hän on ryhmän kasvatti. Pääkonttoriin hän siirtyy Keski-Pohjanmaan osuuskaupan toimitusjohtajan pestistä.
”Kenttäjohtajan tehtävä on tiivistää yhteistyötä päivittäis- ja käyttötavarakaupan sekä ABC-asemien ja ravintolatoiminnan ketjuissa”, Heikkilä sanoo.
Jorma Vehviläinen vetää maaliskuusta alkaen SOK Liiketoiminta -yhtiötä. Nyt hän on vastannut konsernijohdossa ryhmän käyttötavarakaupasta.
Heikkilä haluaa kaupan uudistuvan. Omia innovaatioita tarvitaan sekä yhteistyötä muiden kasvuyritysten kanssa, jotta ideoita saadaan kaupassa asiointia helpottamaan.
”Säästämisen ja leikkausten tie on nopeasti kuljettu.”
Verkkokaupan kehittäminen kuuluu uuteen strategiaan. Sitä kehitetään asteittain pilottihankkein. Kivijalkakauppoja tukeviin toimintoihin panostetaan.
”Verkkokauppa ei prosentteina ole kovin suurta tänä vuonna”, Heikkilä enteilee.
Pääkaupunkiseudun HOK-Elanto ilmoitti torstaina rakentavansa keräily-Alepaa ruokakauppaan, mikä pääjohtajasta on hyvä esimerkki. Britanniassa ryhmä tekee Foodie.fm-yhteistyötä.
Viiden prosentin taso saavutettaneen vuoteen 2020 mennessä, missä Britanniassa ollaan jo nyt. Suomessa ruuan kokonaismyynnistä prosentti myydään verkossa.
Hallituksen Heikkilä toivoo kehysriihessä välttävän veronkorotuksia. Ruuan arvonlisäveron korotus olisi myrkkyä ostovoimalle, talouskasvulle ja työllisyydelle.
”Tarvitaan kunnollisia kasvunäkymiä ja hyvää työllisyyttä.”
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
