ETL: Kotimaisten elintarvikeyritysten kannattavuus laskenut
Elintarviketeollisuusliitto ETL kertoo kannattavuusselvityksensä näyttävän, että peräti 47 prosentissa kotimaisista ruokia tai juomia valmistavista yrityksistä kannattavuus on laskenut.
Elintarvikekauppaan ei ole tulossa uusia säädöksiä. MTK olisi toivonut tuottajia tukevaa lainsäädäntöä. Kuva: Jaana KankaanpääElintarvikealan yritykset katsovat, että kaupan hintakilpailu on osasyy kannattavuuden heikentymiseen. Ne uskovat, että kilpailukykysopimus toisi toteutuessaan alalle helpotusta.
Elintarviketeollisuuden heikentyneeseen kannattavuuteen ovat vaikuttaneet muun muassa suomalaisten ostovoiman hiipuminen, elintarvikeviennin supistuminen Venäjän tuontipakotteiden vuoksi ja kaupan ketjujen hintakilpailu.
"Ala tarvitsee nyt ennen kaikkea sekä kysyntää lisääviä että tuottavuutta ja kustannuskilpailukykyä parantavia toimenpiteitä" sanoo Heli Tammivuori ETL:stä.
"Erityisesti työaikojen joustavuutta tulisi voida lisätä paikallisen sopimisen kautta", Tammivuori sanoo. "On myös huolestuttavaa, jos hintojen aleneminen vielä jatkuu, sillä hinta-ale ei luo kipeästi kaivattua talouskasvua."
Osalla kannattavuus parantui
Kannattavuusselvityksen osallistuneista 61 yrityksestä 38 prosentilla kannattavuus oli parantunut ja myös myyntiä oli onnistuttu kasvattamaan.
"Kannattavuutta parantaneissa yrityksissä on panostettu myyntiin, markkinointiin ja tuotekehitykseen, ja tuotestrategiaa on muokattu. Kannattavuutta on parannettu myös saneeraamalla, kustannuksia karsimalla sekä yritysjärjestelyillä", Tammivuori kertoo.
Myös elintarvikeyritysten rahoituksellinen vahvuus on säilynyt hyvänä, vaikka operatiivinen kannattavuus takkuaa.
Kannattavuuden kannalta tärkeä jalostusarvo tulisi Tammivuoren mukaan saada kasvuun.
"Jalostusarvoa kasvatetaan vahvoilla brändeillä, joihin liittyy tutkimusta, uuden ideointia ja innostavaa markkinointia. Näitä toimintoja ei liity kaupan merkkeihin", Tammivuori sanoo.
Hän arvioi, että kuluttajat hyötyvät hintojen alenemisesta lyhyellä aikavälillä, mutta mitä kauemmin hintojen aleneminen jatkuu, sitä vaikeampi on yritysten investoida ja tuoda uusia kiinnostavia tuotteita markkinoille. Pitkällä aikavälillä hintojen lasku voi pienentää valikoimia.
"Ruuan hintatasolla on merkitystä ja siitä puhutaan paljon, mutta sitä ei tulisi ylikorostaa", Tammivuori huomauttaa.
"Kuluttajat arvostavat eniten sopivaa hinta-laatusuhdetta, maukkautta ja ravitsevuutta. Panostamalla vain hintakilpailuun suljetaan mahdollisuudet koko elintarvikeketjun pitkäaikaiselta kasvulta ja hyvältä työllisyydeltä", Tammivuori sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

