Kauppa kasvatti osuuttaan maidon hinnasta
Teollisuus on pystynyt turvaamaan asemaansa kehittämällä lisäarvotuotteita, kuten maitorahkoja ja rahkajuomia.
Teollisuus on puolustanut osuuttaan maidon hinnasta kehittämällä lisäarvotuotteita. Kuva: Kari SalonenKauppa kasvatti osuuttaan kotimaisten maitotuotteiden kuluttajahinnoista vuosien 2008 ja 2012 välillä, tänään julkistettu tutkimus kertoo.
Teollisuuden osuus pysyi ennallaan ja tuottajien osuus laski hieman.
Arvonlisäveromuutosten myötä verottajan saama osuus on pienentynyt.
Kehitys kuitenkin vaihtelee eri tuotteiden välillä.
Teollisuus on pystynyt säilyttämään asemansa kehittämällä lisäarvotuotteita, kuten maitorahkoja ja rahkajuomia, tutkimusraportti toteaa. Lisäarvotuotteiden kysyntä on hyödyttänyt myös maidontuottajia.
"Maitotuotteiden vahva kysyntä maailmalla piti tuontihinnat korkeina aina vuoden 2014 alkuun saakka ja vähensi kotimaisen teollisuuden kohtaamaa hintakilpailua. Samaan aikaan teollisuus kehitti tuotteita, joita kuluttajat halusivat ostaa ja joista he olivat valmiita maksamaan", sanoo professori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskuksesta (Luke).
Tutkija Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoo, että kaupan osuuden kasvu selittyy osittain arvonlisäveroissa tapahtuneilla muutoksilla. Verojen osuuden lasku on siirtynyt sellaisenaan kaupan osuuteen useimmissa tuotteissa.
"Hintamarginaalien kehityksessä on kuitenkin isoja eroja eri tuotteiden välillä esimerkiksi sen mukaan, onko kyseessä lisäarvotuote vai perinteinen sisäänheittotuote. Sisäänheittotuotteissa kauppa voi tinkiä oman osuutensa todella pieneksi", Peltoniemi toteaa.
Maitomarkkinoiden aggressiivinen hintakilpailu näkyy etenkin nestemäisen maidon hintamarginaaleissa. Kevytmaidossa teollisuuden osuus laski vuodesta 2008 vuoteen 2012 vajaat 8 prosenttiyksikköä. Samaan aikaan kaupan osuus kokonaismarkkinoista kasvoi yli 10 prosenttiyksikköä. Tuottajan osuus säilyi lähes ennallaan.
Lisäarvotuotteeksi luokiteltavan laktoosittoman maitojuoman osuudet ovat kehittyneet lähes päinvastoin. Vuodesta 2008 vuoteen 2012 teollisuuden osuus maitojuoman kuluttajahinnasta kasvoi 6 prosenttiyksikköä. Kaupan osuus laski vajaat 2 prosenttiyksikköä ja maatalouden runsaan prosenttiyksikön.
Maitosektoria käsittelevä raportti on Luonnonvarakeskuksen, Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Pellervon taloustutkimus PTT:n yhteistyön tulosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

