Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Hallituksen esitys: 17-vuotiaan ei tarvitsisi hakea poikkeuslupaa ajokortin suorittamiseen, mutta yöaikana ajaminen kiellettäisiin

17-vuotias ei saisi ajaa henkilöautolla puolenyön ja aamuviiden välillä.
17-vuotiaita kuljettajia koskevien lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa. LEHTIKUVA / IRENE STACHON.
17-vuotiaita kuljettajia koskevien lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa. LEHTIKUVA / IRENE STACHON.  
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hallitus esittää, että 17-vuotiaan ei tarvitsisi jatkossa hakea poikkeuslupaa ajokortin suorittamiseen, vaan huoltajan suostumus olisi riittävä. Esityksen mukaan 17-vuotias ei saisi ajaa henkilöautolla puolenyön ja aamuviiden välillä. Toinen rajoitus on, että 17-vuotias nuori voisi kuljettaa autolla kerrallaan ainoastaan yhtä matkustajaa.

Ajo-oikeuden rajoitukset olisivat voimassa, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta. 17-vuotiaan tulisi käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta.

"Ajokorttilain muutoksella halutaan lisätä nuorten mahdollisuuksia liikkua. Vapauksien vastapainoksi lisätään myös vastuuta. Ajo-oikeuden rajoituksilla lisätään nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta”, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tiedotteessa.

Rajoituksen vastaisesti ajamisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon. Rajoitukset koskisivat myös niitä 17-vuotiaita, jotka ovat saaneet ajokortin poikkeusluvalla ennen lain voimaantuloa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

17-vuotiaita kuljettajia koskevien lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa.

Aiemmin liikenne- ja viestintävirasto Traficom on voinut myöntää ajokortin 17-vuotiaalle erityisen syyn perusteella. Viimeisimmässä, vuoden 2018 lakiuudistuksessa poikkeusluvan kriteerejä höllennettiin. Tämän jälkeen poikkeuslupahakemusten määrä on kasvanut erittäin paljon.

Myönteisten poikkeuslupapäätösten osuus on ollut yli 90 prosenttia. Vuonna 2020 myönnettiin lähes 16  000 poikkeuslupaa, kun ennen lakiuudistusta puhuttiin vuosittain muutamista luvista.

Nyt on tarkoitus luopua myös ammatillisen koulutuksen perusteella myönnetystä poikkeusluvasta, eli ajo-oikeutta ei rajattaisi enää vain opiskeluun liittyviin ajoihin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hallituksen esityksen mukaan kuljettajaopetukseen lisättäisiin riskientunnistamiskoulutuksen laajuutta ja vaatimuksia. Lisäksi liukkaalla ajamisen ajo-opetus tulisi suorittaa pääsääntöisesti ajoharjoitteluradalla.

Sen jälkeen kun ajoharjoittelurataopetuksen vaatimuksesta luovuttiin vuonna 2018, simulaattoriopetus on enenevässä määrin korvannut ajoharjoitteluradalla annettua liukkaalla ajamisen opetusta.

Hallituksen esityksessä todetaan, että nuoret, kokemattomat kuljettajat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa.

Sekä 17- että 18- ja 19-vuotiaitten ikäryhmissä miehillä havaittiin ajokäyttäytymisen riskihakuisuutta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lakiesityksen luonnosvaiheessa Liikenneturva piti ajokorttilain muutosta esitettyjen liikenneturvallisuustavoitteiden vastaisena.

"Suomessa 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien henkilövahingot ovat moninkertaistuneet vuodesta 2018 lähtien, jolloin ikäpoikkeusluvan myöntämisen ehtoja kevennettiin ja alaikäisten kuljettajien määrä alkoi kasvaa. Vuonna 2020 onnettomuuksissa, joissa oli osallisena 17-vuotias henkilöauton kuljettaja, kuoli yhteensä kymmenen henkilöä”, kirjoitti Liikenneturva viime marraskuussa.