HS: Pettyneet yrittäjät syyttävät Kotipizzaa ahneudesta
Korkeat markkinointimaksut, myyntiin perustuva rojalti ja kalliit raaka-aineet ajavat HS:n haastattelemia pizzayrittäjiä ahdinkoon. Kotipizza pitää käytäntöjään tavanomaisina, mutta toteaa pikaruoka-alan olevan kilpailtu.HS:n haastattelemat entiset ja nykyiset Kotipizza-yrittäjät valittelevat kehnoa toimeentuloa.
Kotipizza perii HS:n mukaan 10,5 prosenttia yksittäisen yrittäjän liikevaihdosta markkinointi- ja franchisingmaksuja.
Yrittäjien on ostettava raaka-aineet Kotipizzan omasta Foodstock-tukusta, joka ei välttämättä ole edullisin vaihtoehto.
Kotipizzan omistajan Frankis Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo, että Kotipizzan perimät rojaltit ovat alan keskitasoa. Tervasen mukaan pikaruokamarkkinat ovat polkeneet paikoillaan. Viime vuonna suljettiin 14 Kotipizzaa, uusia ravintoloita avattiin 10.
Yhteensä Suomessa oli viime vuoden lopulla 242 Kotipizzaa. Kotipizza ja tuotemerkin alla toimivat yhtiöt tuottivat noin 13 miljoonaa euroa liikevoittoa, mistä Kotipizzan osuus oli 4,6 miljoonaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

