
Liikennevaloista ajetaan läpi vanhoilla vihreillä ‒ yli puolet kuskeista painaa kaasua jarrun sijaan
”Jarrun sijaan jalka etsiytyy kaasulle, kun valo vaihtuu keltaiseksi.”Useampi kuin joka toinen kuljettaja kertoo painavansa välillä kaasua jarrun sijaan, kun liikennevalo vaihtuu vihreästä keltaiseksi. Asiaa selvitti Liikenneturva.
”Keltainen ei anna kuskille valinnanvapautta. Myös sen syttyessä on pysähdyttävä”, muistuttaa suunnittelija Tomi Niemi Liikenneturvasta.
Niemen mukaan toimintaa liikennevaloissa ei tarvitse arpoa. Vihreällä saa mennä ja punaisella tulee pysähtyä. Keltainen ei ole siltä väliltä, vaan myös keltaiselle on pysähdyttävä.
”Pysäytysviivaa ei saa sivuuttaa valon vaihduttua keltaiseksi, ellei ajoneuvo ole niin pitkällä, ettei sitä valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voi vaaratta ja haitatta pysäyttää”, selventää Niemi.
Liikenneturvan kyselyssä useampi kuin joka toinen kuljettaja kertoo ainakin joskus painavansa kaasua jarrun sijaan silloin, kun liikennevalo vaihtuu keltaiseksi.
”Kaasun painaminen on aina tietoinen valinta. Kiihdyttäminen kertoo, että kuljettaja on todennäköisesti ollut kaukana risteyksestä keltaisen vaihtuessa, muttei halua pysäyttää valoihin”, sanoo Niemi.
Niemen mukaan viime hetken kiihdytykset liikennevaloissa voivat kuitenkin johtaa pahoihin seurauksiin.
”Etenkin kaupunkialueella keltaisten paloaika on todella lyhyt, joten on suuri mahdollisuus, että ajaakin oikeasti punaisia päin. Jos jalankulkijoille ja pyöräilijöille on vielä vaihtunut vihreä valo, riski todella pahaan onnettomuuteen moninkertaistuu”, Niemi varoittaa.
Jos kuljettajana tuntuu siltä, että ratkaisu valon vaihtuessa tuottaa aina tuskaa, on syytä tarkastella sekä omaa ajonopeutta että kiireen tuntua.
”Hyvä tapa on se, että lähestyy liikennevaloja riittävän alhaisella nopeudella. Toiseksi tausta- ja sivupeilejä kannattaa pitää silmällä. Näin tietää, mikä on takana tulevan liikenteen tilanne siltä varalta, että valo vaihtuu ja tulee tarve pysäyttämiseen”, Niemi ohjeistaa.
Myös riittävä turvaväli auttaa, jos edessä oleva pysähtyykin valoihin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








