
Autojen valmistusta häirinnyt komponenttipula on vihdoin selätetty
Nyt moni autotehdas kipuilee sähköautojen tuomien tappioiden kanssa.
Komponenttipulan hellittäminen on lyhentänyt uusien autojen toimitusaikoja. Kuvassa uuden Volvo EX30:n tekniikka. Kuva: Jarmo PalokallioAutojen saatavuutta pitkään heikentänyt komponenttipula on ohi. Autotehtaiden vaikeudet kuitenkin jatkuvat, sillä siirtymä polttomoottoreista sähköautoihin on käynyt kalliiksi.
Suomessa rekisteriin on tänä vuonna kirjattu poikkeuksellisen paljon aiemmin tilattuja autoja. Jatkossa tilanne oikenee, sillä komponenttipula ei enää jarruta uusien autojen toimituksia.
”Uusien autojen toimitusajat ovat palautuneet pandemiaa edeltäneelle tasolle. Toimitusajat ovat nyt noin 3–4 kuukautta”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Autoalan mukaan viime vuonna sovittujen kauppojen ansiosta uusia autoja on saatu tänä vuonna rekisteriin viimevuotista enemmän. Siitä huolimatta uusien autojen osuus on tänäkin vuonna jäämässä selvästi pitkän aikavälin keskiarvon alle.
Eikä jatko näytä yhtään paremmalta. Lokakuussa uusien autojen rekisteröinnit jäivät vaisuksi, koska vanha tilauskanta on pääosin jo sulanut.
Kallion mukaan vielä viime syksynä toimitusajat olivat kaksin- tai kolminkertaisia normaaliin nähden. Uutta autoa joutui siten odottamaan pahimmillaan jopa yli vuoden.
Opel Astran farmariversion toimitusaika venyi yli vuoteen, mutta nyt toimitusten luvataan normalisoituvan. Kuva: Jarmo PalokallioNiin oli esimerkiksi Opel Astran farmariversion kanssa. Siitä ehdittiin noin vuosi sitten ottaa useita satoja ennakkotilauksia, jotka tulevat toimitukseen vasta tämän vuoden lopulla.
Kallion mukaan autoalan näkymät ovat melko synkät, vaikka autojen tuotantoa piinannut komponenttipula jäänyt taakse. Samaan aikaan uusien autojen heikko kysyntä syö odotuksia ensi vuodelta.
Tänä vuonna uusia autoja saadaan rekisteriin noin 87 000 kappaletta. Ensi vuonna uusien autojen ensirekisteröinnit hyytyvät selvästi alle 80 000 autoon.
Laskevat määrät iskevät etenkin pienempiin merkkeihin. Niiden voi olla jatkossa hankala ylläpitää nykyisen laajuista toimintaa, arvelee Kian brändijohtaja Rami Kittilä.
Kia on vastaavasti noussut kohti kärkikamppailu. Merkin vahva ote perustuu laajaan mallistoon.
Autokaupan ykkösestä ei kuitenkaan ole epäselvyyttä. Toyota on paaluttanut itselleen noin viidenneksen osuuden uusien autojen kaupasta, joten sen ykkösasemaa ei hetkeen uhkaa mikään.
Toyotaa on arvosteltu hitaasta siirtymisestä sähköön. Toyotan johto on vastannut ottavansa sähköistymisaskeleita oikea-aikaisesti. Samalla yhtiö on jatkanut polttomoottoreiden kehittämistä, sillä niitä tarvitaan monissa maissa vielä pitkään.
Osa sähköautoihin rajusti jo tässä vaiheessa satsanneista vanhoista autonvalmistajista on ajanut itsensä vaikeuksiin. Esimerkiksi Ford ja Volkswagen ovat joutuneet miettimään tuotantosuunnitelmiaan uusiksi.
Toisaalta aluksi jättitappioita tehnyt uusi autonvalmistaja Tesla takoo nyt kovaa tulosta sähköautoilla. Sen kiusaksi ovat nousemassa kiinalaiset sähköautomerkit, jotka haastavat sitä hinnalla, mutta myös varustelulla ja laadulla.
Tammi–lokakuussa Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin kolmannes oli täyssähköautoja ja viidennes ladattavia hybridejä.
Seuraavan jättipotin nappaa valmistaja, joka pystyy puristamaan sähköautojen kannattavan tuotannon nykyisten polttomoottoriautojen suosituimpaan hintaluokkaan. Parin kymmenen tuhannen euron hintaluokan sähköautosuunnistelmia löytyy ainakin Volkswagenin, Citroënin ja Renaultin pöydiltä.
Siinä missä uusien autojen kauppa käy Suomessa vaisusti, käytettyjen autojen kauppa on selvästi vilkastunut. Lokakuussa autoliikkeet myivät 12 prosenttia viimevuotista enemmän käytettyjä autoja.
”Käytetyn auton kauppa on ollut koko vuoden vilkasta ja käytettyjen autojen myyntiajat ovat lyhentyneet. Vaihtoautojen hintataso on tänä vuonna ollut vakaa”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Lausalan mukaan ladattavien autojen osuus on kasvussa myös käytettyjen autojen kaupassa. Joka kymmenes autoliikkeiden myymä käytetty auto on tänä vuonna ollut ladattava.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











